English Česky
  

 

aktualizováno:

 

Přispějte na provoz.

 

 

Aktuální komentáře
Horace Goes to the... (1)
Horace in the Myst... (10)
Horace 1-3 (5)
Double Dragon 1-3 (3)
Double Dash (7)
Chequered Flag (11)
Dizzy Y - Return t... (2)
Dokonalá vražda 2 ... (4)
Dizzy - Return to ... (2)
další ...

 

 

důležité odkazy:
Všechny nedávno vydané hry na jednom místě.
Největší archív o ZX Spectru a vše kolem něj na světě.
Největší databáze pouků, rad a návodů.
RZX videa - kompletní herní průvodci.
Mapy tvořené přímo z herních obrazovek.
České a slovenské speccy hry.

 

Lotus Esprit Turbo Challenge - návod

Hra LOTUS ESPRIT TURBO CHALLENGE zahájila svou skvělou kariéru v roce 1990 na 16-bitovém počítači AMIGA. Zpracování bylo skvělé, špičková grafika, skvělá hudba a neméně vynikající hra. Tento obrovský 16-bitový hit se začátkem roku 1991 dočkal i konverze na naše 8-bitové Spectrum a Didaktik, takže pro ty, kteří se s hrou dosud nesetkali, si nyní povíme, jak to dopadlo a jak hra působí v provedení pro Spectrum a Didaktik.

 

LOTUS INFO
Před vlastní hrou nahrajeme i 2312 B + 28 672 B dlouhý úvodní program, který nám v sérii automaticky promítaných obrázků představí skvělý sportovní vůz LOTUS ESPRIT TURBO SE, s nímž budeme ve vlastni hře jezdit. Kromě titulků zde na čtyřech obrazovkách uvidíte několik hezky nakreslených obrázků tohoto vozu ze všech stran, včetně interiéru, popisu palubní desky a všech možných technických dat a výkonů.

Vlastní hra se skládá z většího množství bloků. Do 48K Specter a Didaktiků se nahrají dvě titulní obrazovky a blok o délce 34 688 B. Další čtyři bloky (4080 B a 3 x 16384 B) si nahrává jen 128K Spectrum a obsahují zvuky a volitelnou hudbu. Po nahrání máme v paměti již i tři první tratě, takže se do toho můžeme pustit. Před vámi se objeví velké úvodní menu.

 

GAME OPTIONS
Výběr možností tohoto menu lze provádět třemi způsoby (KEMPSTON, SINCLAIR, klávesnice), na nichž pak ale závisí způsob ovládání vozu v závodě, proto na to pamatujte! Pokud nemáte KEMPSTON JOYSTICK a chcete vůz řídit z klávesnice, provádějte výběr v menu tlačítky Y, H (nahoru/dolů) a O, P (výběr možností) a SPACE (FIRE). Pokud byste použili v této volbě kdykoliv tlačítek 6 - 0, řízení vozu v závodě se automaticky změní na SINCLAIR JOYSTICK, to jen abyste se pak nedivili, proč se vám změnilo ovládání!

 

DIFFICULTY LEVEL - lze nastavit tři stupně obtížnosti, EASY (snadná) - obsahuje 7 tratí, MEDIUM (střední) - 10 tratí a HARD (obtížná) - 15 tratí.

 

NUMBER OF PLAYERS - hry se může účastnit jeden (ONE), nebo i dva hráči najednou (TWO). Každému hráči můžete přiřadit své jméno (položka INPUT NAME).

AUTOMATIC GEARS / MANUAL GEARS - volba automatického, nebo ručního řazení rychlostních stupňů. Lze nastavit pro oba dva hráče.

 

AUTOMATIC ACCELERATE / MANUAL ACCELERATE - zrychlování vozidla bude buď automatické, nebo v závislosti na stlačení směru nahoru či dolů. U automatického zrychlování vůz stále postupně zrychluje a brzdí po stisku FIRE, což je někdy docela vhod. Opět lze nastavit pro oba dva hráče zvlášť.

START THE GAME - PRESS FIRE - po této volbě pokročíme k další obrazovce s informacemi.

 

GAME INFORMATION - zde se dozvíte, jak je nastaveno ovládání pro oba hráče a co se čím řídí. Pokud je u některých voleb napsáno například FORWARD (stisk vpřed) - DOES NOTHING (nemá vliv na nic), znamená to, že je nastaveno automatické přidávání plynu. Jinak pokud hrajete z klávesnice, je nastaveno ovládáni pomocí Y, H, O, P a SPACE, nebo jako SINCLAIR JOYSTICK - 6, 7, 8, 9 a 0. Navíc je zde W - pozastavení hry, Q - opětovné spuštění, BREAK - restart hry od začátku.

 

ÚDAJE O TRATI, KTEROU POJEDEME
Po přečtení a stisku FIRE se už objeví data první tratě z kategorie EASY: 

 

ITALY - Itálie
RACE NO: 1/7 - číslo závodu (první z celkem sedmi)
LOCATION - VERONA/NORTH ITALY - umístění Verona, severní Itálie
COURSE RECORD: 3:20 - rekord okruhu je 3 minuty 20 sekund
RECORD HOLDER - držitel rekordu
LAP/DIST: 4 OF 2.011 MILES - jedou se čtyři okruhy o délce 2.011 míle
COURSE: LONG CURVES - druh tratě, dlouhé (mírné) zatáčky
NOTES: ROADSIDE ROCKS - poznámka informující o balvanech po stranách silnice

 

FINISH 8TH OR BETTER TO QUALIFY FOR NEXT RACE - umísti se na 8. místě (nebo lépe) pro postup do dalšího závodu. Ve hře je použit tento systém, který vás nutí dosáhnout minimálně předepsaného umístění, jinak závod opakujete znovu na stejné trati, anebo ho i ukončíte zcela! Pokud budete hrát ve dvou, musíte dosáhnout nejméně 5. místa pro postup
dále, soutěží totiž jen deset vozů, místo obvyklých šestnácti. Potřebné umístění se liší i v dalších kolech, proto si je dobře zapamatujte!

 

VLASTNÍ ZÁVOD ZAČÍNÁ
Tak jsme se konečné prokousali všemi texty a jsme na závodní dráze. Obrazovka je zde rozdělena na dvě poloviny, v té horní je hráč číslo 1 a pokud hraje sám, v dolní polovině je krásná kresba vozu druhého hráče zaparkovaného v boxu mechaniků. Mezi oběma polovinami jsou pak umístěny některé důležité údaje. Vlevo je velkými číslicemi vaše pořadí v závodě (startujete na 16-té pozici), uprostřed je GEAR (zařazený rychlostní stupeň), RPM (otáčky motoru) a vpravo pak SPEED (rychlost vozu), FUEL (délka sloupce vyznačuje zásobu paliva), LAP 1/4 (číslo aktuálního okruhu). V horní polovině obrazovky tedy vidíme své vozidlo, stejně jako 15 dalších vozidel soupeřů (startuje 16 vozidel) a trať z pohledu prvního hráče. Startér odpočítá poslední 3 sekundy a pak se nad vaším vozem objeví nápis GO a závod začíná.

 

PRVNÍ DOJMY Z TRATĚ
LOTUS ESPRIT TURBO SE vypadá na dráze docela sympaticky a stejně tak přirozeně působí i během jízdy. Dojem pohybu okolí zvyšují obvyklé tmavší pruhy mimo silnici a různé značky a tabule ubíhající po stranách silnice. Na první trase po okrajích vozovky najdeme i trčící ostré balvany, obzor pak vyplňují sice hezké, ale poněkud jednotvárné kopečky. Ostatní vozy se rychle přeženou kolem vás, avšak jak LOTUS nabere rychlost, začnete stahovat jejich náskok a předjíždět ty poslední. Silnice je dost široká a lze zkoušet rozmanité manévry a vždy se nějak vtlačit před vůz před vámi. Velmi usnadňuje jízdu to, že nárazy na cokoliv (i balvany), neničí vozidlo, pouze vám vždy dost znatelně sníží rychlost a pak máte co dělat, abyste to nějak dohnali. Ku prospěchu hry je to, že trať není plochá, ale jsou zde údolí, kde náhle vidíte kus cesty před sebou, ale i malé a větší kopečky. Cesta se zvedne náhle nahoru, vůz nadskočí a vy vidíte jen svůj LOTUS, ale už ne silnici, nebo směr případné zatáčky, což je opravdu dost nepříjemné! Velmi zajímavé je i to, že během tohoto vzdušného skoku lze vozidlo stále řídit! Že by vývojáři připevnili dozadu i směrové kormidlo? Na blížící se zatáčky vás upozorňují směrové tabule se šipkami, které vám v předstihu ukazují směr příští zatáčky. Sledujte je pozorně, protože v této hře není zrovna nejlepší pohled vpřed, je dost plochý a pokud pečlivě nesledujete šipky, zatáčku spatříte až v poslední chvíli!

 

DOPLNĚNÍ PALIVA
Podle délky tratě, počtu okruhů a množství zatáček nastane v některých závodech situace, že do cíle budou zbývat ještě třeba dva okruhy a sloupeček vašeho paliva bude hrozivě malý. Pokud nedoplníte nádrž, skončíte poražen! Ale kde si mám tady doplnit nádrž, říkáte si asi. V této hře je pamatováno i na to! Kousek za cílovou čárou po pravé straně si pozorní jezdci všimnou několika tabulí se šipkou a namalovaným montážním klíčem, který značí boxy mechaniků. Kousek za nimi se silnice rozšiřuje a to je místo pro odstavení vozu a doplnění paliva. Chcete-li tedy doplnit nádrž, hned u tabulí s klíčem zpomalujte a zastavte přesně v rozšířené části silnice u pravé strany! Pohled na silnici nyní zmizí a vy uvidíte svůj stojící vůz LOTUS a za ním vpravo se bude sloupec FUEL doplňovat palivem. Pak opět vyrazíte na zbytek tratě.

 

A JSME V CÍLI
Hra má oproti 16-bitové verzi spousty zjednodušení a mimo jiné je to chybějící cílová brána, která ukončuje každý okruh a celý závod. Zde je situace horší a většinou si zpočátku ani nevšimnete, že jste ukončili okruh a projíždíte další, nebo že se blíží cíl. V naší verzi hry je pouze nepříliš nápadná tmavší čára na silnici, která signalizuje konec okruhu a pak už jen ukazatel okruhů (LAP). Po ukončení závodů se objeví tabulka RACE RESULTS (výsledky závodu), z níž se dozvíte pořadí jezdců v závodě (POS), jejich čas (TIME) a body (PTS). Za vítězství je 20 bodů a pak je to 15, 12, 10, atd. Po stisku FIRE je tu druhá tabulka CURRENT TABLE (průběžné pořadí po více závodech), kde se dozvíte, jak na tom jste hlavně po absolvování několika jízd. Docela jsem se pobavil, když jsem si přečetl jména některých jezdců v závodě - JAMES HAUNT, DEREK WEREK, ALAIN PHOSPHATE, STARLING MESS či RICARDO PASTRY. Pokud jste v závodě dosáhli umístění předepsaného pro postup dále, objeví se dále data dalšího závodu, který musíte absolvovat, charakteristika tratě a předepsané umístění. Podle dosavadních výsledků se rovněž můžete ve startovacím poli všech vozů posunout i více vpřed, což signalizuje číslo pod vaší polovinou obrazovky.

 

ZÁVOD DVOU SPOLUHRÁČŮ
Pokud se rozhodnete hrát společně s přítelem, stačí stlačit BREAK a v úvodním menu navolit NUMBER OF PLAYERS TWO a pak již obdobně další ovládání. Ve chvíli, kdy se objevíte na závodní dráze, zjistíte, že se v dolní polovině obrazovky objevil vůz druhého hráče. Pod jeho částí obrazovky pak jsou i stejné údaje jako má hráč číslo 1, jmenovitě řazení, otáčky, rychlost, palivo, počet okruhů a vpravo své umístění. Hra nyní probíhá tak, že první hráč v horní polovině vidí svůj vůz a trať, tak jak ji vidí on a v dolní polovině druhý hráč vidí svůj vůz a trať pro změnu ze svého pohledu. Během závodu rozdílnou jízdou obou hráčů dojde k tomu, že se v horní a dolní polovině obrazovky bude vyskytovat zcela rozdílný obraz, podle toho, jak kdo pojede. Je to zajímavé a dobré řešení, které přispívá k zajímavosti hry dvou hráčů. Bohužel je však zde už znát, že vcelku rychlý pohyb vozu a trati při hře pouze jednoho hráče se při současné jízdě dvou hráčů už viditelně zpomalil, což signalizuje, že takové množství grafiky a rozdílných dat o pohybu dvou vozů v různých místech trati už náš 8-bitový procesor nestíhá zpracovat. Přimhouříme-li ale poněkud oko, dá se ještě i takhle závodit, i když už hra nemá ten spád, jako dříve.

 

NAHRÁVÁNÍ DALŠÍCH TRATÍ
Majitelé 48K Specter a Didaktiků si v průběhu postupu ve hře budou muset další tratě přihrát z magnetofonu. Přihrávky jsou krátké (okolo tří kilobajtů) a obsahují většinou data pro tři tratě. Postoupíte-li do čtvrtého závodu, musíte ho už nahrát, což vám opět vydrží na další tři závody až do toho šestého. Zvolíte-li si hned středně těžké tratě, musíte si je nejdříve nahrát, neboť mají čísla 8 až 17. Čísla těžkých tratí jsou 18 až 32. Během nahrávání se pak objeví například tento text: LOOKING FOR RACE 8 (hledám trať číslo 8), SEARCHING TAPE, PRESS PLAY (prohledávám pásek, spusť magnetofon), FOUND RACE 4 (našel jsem trať čtyřu) a nakonec RACE LOADED (trať je nahrána). Na pásku jsou data tratí v tomto pořadí: 1, 4, 7, 8, 11, 14, 17, 18, 21, 24, 27 a 30.

 

ZÁVĚREČNÉ ZHODNOCENÍ
LOTUS ESPRIT je výborná hra a jistě fanoušky tohoto typu her potěší. Grafika je na kvalitní úrovni, stejně tak plynulost jízdy a animace vozidel. Projet úspěšně všech 32 tras vám dá opravdu pořádně zabrat a budete se muset skvěle naučit ovládat vůz. Výborná je i možnost navolit si velmi rozmanité ovládání a způsoby řazení rychlostí, vše si vyzkoušejte a zjistěte jejich vliv na výsledek jízdy. Mám-li však být zcela upřímný, myslím, že hra mohla být ještě lepší, kdyby zde nebylo několik nedostatků, o nichž jsem se už dříve zmínil, jako například plochý pohled na dráhu (z malé výšky) oproti originálu, což zhoršuje přehlednost blížících se zatáček, ztráta orientace po vjezdu na kopeček, chybějící výrazný bod při průjezdu cíle a každého kola (cílová brána), vcelku jednotvárné pozadí na obzoru (pořád dosti podobné kopečky) a nakonec i pomalejší průběh při jízdě dvou spoluhráčů.

 

Obrázky ze hry

   

Odkazy na další zdroje

Vyhledat další informace na serveru Spectrum Computing.  Popis a stažení hry, ke které se váže tento návod.  Vyhledat rady, návody, cheaty a pouky na serveru The Tipshop.

Publikováno: 6. 10. 2003 | Zdroj: FIFO 19 | Vložit nový komentář...

Prozatím nebyl vložen žádný komentář.

 

 
 
Poslat e-mail autorovi stránek ... pavero(a)post.czNahoru ...
  Speccy.cz
Valid HTML 4.01 Transitional TOPlist