Jistě jste viděli první díl filmu Ghostbusters. Nápadem, efekty a speciálními triky jistě mnohé zaujal. Asi někdy v roce 1991 se do našich kin dostalo druhé pokračování Krotitelů duchů a s filmem se zároveň objevila i hra. Osobně jsem hru viděl dříve než film a po shlédnutí filmu jsem byl trochu zklamán (ale to jsou čistě mé osobní pocity). A nyní o co ve hře jde?
Těm, kteří film, ať u jakýchkoli důvodů, neviděli, přiblížím. Dana Barrettová (Sigourney Weaver) tlačí před sebou kočárek se svým dítětem. Po chvíli se začne bavit s domovníkem (dejme tomu). Kočárek se dá sám od sebe do pohybu (zajímavé...) a Dana se za ním rozběhne. Kočárek však kličkuje na chodníku mezi chodci, až se dostane na silnici mezi proudy automobilů. Pochopitelně se kočárek umí automobilům vyhnout a způsobí tak na ulici dokonalý zmatek. Zastaví se až uprostřed ulice. Malý Oscar (to je to dítě, co bylo v kočárku) si z toho nic nedělá, že jeho máma dostala málem mrtvici nebo infarkt, záleží na vás. Chytne Oscara do náruče a všetečný novinář ji vyfotografuje, posléze zdigitalizuje a dá ji spolu s dalšími digitalizovanými obrázky do hry.
Dana nenechá nic náhodě a zajde za Egonem. No dál to psát tak podrobně nebudu, to bych tady byl týden, takže už jen stručně. Egon spolu s ostatními zjistí, že na místě, kde se kočárek s Oscarem zastavil, je silné pole psychokinetické energie a rozhodnou se, že na tom místě vykopou hlubokou jámu. A právě tady začíná první díl hry. S Rayem pomalu sjíždíte dolů. Jeďte ještě kousek, až po pravé straně uvidíte záhadný předmět. Ten seberete tak, že se rozhoupete a předmětu se dotknete. Ozve se zvuk a vpravo na obrazovce se objeví onen předmět. Jeďte stále dolů. Cestou sbírejte všechny předměty a dávejte si pozor na energii. Dejte pozor taky na "ruce", které vám přeřezávají lano! Asi uprostřed šachty je ukryt druhý předmět, který musíte vzít (těžko se dá definovat, co máte vlastně z předmětů složit). Opět dejte pozor na energii, která vám jistě ubývá. Lahvička plná mléka vám tuto energii dodá. Spíše je to ale kuráž než energie, protože když se podíváte na obličej Raye vpravo dole, máte pocit, že se bojí. No ale dál, úplně na spodu šachty na vás čeká poslední předmět. Ano je to kádinka! Rychle tlačítkem SPACE přehoďte zbraň a stiskněte FIRE. Okolo vás se objeví ochranná clona a vy spokojeně počkáte, až se kádinka naplní slizem (musíte sjet úplně dolů).
Pokud se vám to podaří tato část hry se ukončí a na obrazovce se objeví nápis: ITS LIKE EVIL, LIKE FEAR GHOSTBUSTERS ARE HERE (přeložte si sami). Film pokračuje takto: Policisté zatknou Krotitele, protože se jim podařilo vypnout elektřinu v celém New Yorku. Dana mezitím pracuje jako restaurátorka obrazů v nějakém muzeu a tam se jí už hezkou chvíli dvoří Janosh (česky Jánoš), ale vy na něm hned uvidíte, že je asi spíše na hochy. Záhy nato přivezou obraz Viga, čaroděje Karpatského, mocného vládce temnot. Daně se obraz od samého začátku nelíbil. Měla dojem, že se na ni Vigo jednu chvíli i usmál (asi se mu Dana líbila). Jánoš si vylezl na žebřík a dělá na Viga samé budliky mudliky. Vigo, jak se později dozvíme, byl čaroděj a po své smrti se jeho duše převtělila do tohoto obrazu a ten se stal tak "živým", že pustil do Jánoše pár tisíc voltů a přikázal mu, aby mu přinesl dítě, které potřebuje pro své znovunarození. Zfanatizovaný Jánoš proto unese Daně malého Oscara a připraví, tak vše pro Vigův návrat. Dana tomu chce zabránit a utíká do muzea. Krotitele se dostali z vězení, protože starosta vidící paniku na ulici, stovky duchů a úplný zmatek, nemohl jednat jinak. Z fotografií, které při návštěvě muzea pořídili, zjistili, že řeka slizu (koncentrovaná plazma lidských záporných emocí) vede k muzeu. Vezmou si své protonové zbraně a rozhodnou se navšívit Viga. Celé muzeum je však zalepeno slizem. Krotitele namíří své zbraně. A proudy protonů se zařezávají do slizu. Po chvíli však zjistí, že tudy cesta nevede. Musí na Viga něčím silnějším. A pokud je muzeum obklopeno koncetrovaným zlem, tak je logické, že na sliz bude platit obrácená síla a to koncentrované dobro (dá-li se to tak nazvat).
Symbolem všech Američanů je Socha Svobody. Každý ji uctívá. A tady začíná druhý díl hry. Socha Svobody jde ulicí New Yorku na pomoc Daně. Ve filmu to bylo jednoduché, socha šla a šla a šla až tam došla, ale ve hře je to trochu jinak. Cestou k muzeu se musíte doslova probít mezi desítkami nepřátel. Střelbu zajišťuje oheň z pochodně a vy dávejte bedlivý pozor na ukazatel slizu ve vaší kádince. Sliz totiž potřebujete, jednak na to, aby socha chodila, a taky na střelivo. Sliz sbírají tři maníci, které můžete vyslat dvěma směry - TAM anebo ZPĚT. Ze zastřeleného ducha spadne kapka slizu a vy ve vhodném okamžiku pusťte maníky, aby kapku (kapky) sebrali. Ozvou se syčivé zvuky a slizu v kádince přibude. Cestou rovněž narazíte na velké potvory, na ještě větší velké potvory a na konci na vás číhají čtyři obludy, které po vás plivají sliz. Co s nimi? Zastřelit! A pokud se Vám to podařilo, tak k muzeu dorazíte v čase 11:58 a 11 sekund a tato část hry končí. Film pokračuje takto: Svou pochodní Socha Svobody rozbije skleněný strop muzea a krotitele se spouštějí po lanech dolů, tady už je poslední část hry.
Pomalu spouštějte jednoho krotitele za druhým dolů. Dejte pozor na to, aby se žádný nezabil! Až jste úplně na zemi, stiskem SPACE si přepněte řízení na PETRA, jděte s ním do druhé místnosti a tam vezměte z malého oltáříku Oscara, a to tak, že se k němu přiblížíte a stisknete FIRE. Ozve se písknutí a Oscara držíte v náručí. Přepněte si zpět na RAYE a jděte zlikvidovat Jánoše (to je ten, co tam tak zmateně chodí a střílí po vás). Několika výstřely "dobra" ho zneškodníte a objeví se sám čaroděj Vigo. Stiskem ENTERu si vyvoláte menu a malého Oscara šipkou přenesete k RAYOVI. Stiskem SPACE zpět do hry. Přepněte řízení na PETRA a jděte Vigovi vstříc. Ve vhodném okamžiku do něj nastřílejte protonové paprsky (ale zbraň nevypínejte!) a rychle přepněte na EGONA a udělejte to samé. Vpravo nahoře vidíte, jak Vigovi ubývá energie až zmizí. Dle filmu se Vigo převtělí do RAYE (ve hře to tak je také), ale dál vám nemohu zajistit, co máte ve hře udělat, abyste ji dohráli, protože po té, co se Vigo převtělí, sám dobře nevím, co mám dělat dál. Střílet do RAYE protonové paprsky a ze zad ho postříkat slizem, nebo se ho dotknout s dítětem v náručí? Opravdu nevím. Sice tuto část uhraji, ale sám ani pořádně nevím jak. Někdy se to nepodaří a někdy po zabití Viga a vstřelení několika dávek slizu do RAYE se hra ukončí a přihraje se poslední obrázek.