English Česky
  

 

aktualizováno:

 

Přispějte na provoz.

 

 

Aktuální komentáře
Jumping Jack (7)
Kliatba noci (9)
Journey to Another... (1)
Jonny Quest (2)
Scooby Doo in the ... (1)
Johnny the Ghost (1)
Jungle Warrior (1)
Jméno růže (5)
Janosik (1)
další ...

 

 

důležité odkazy:
Všechny nedávno vydané hry na jednom místě.
Největší archív o ZX Spectru a vše kolem něj na světě.
Největší databáze pouků, rad a návodů.
RZX videa - kompletní herní průvodci.
Mapy tvořené přímo z herních obrazovek.
České a slovenské speccy hry.

 

Fighter Bomber - návod

1. VOLBA PILOTA

 

Po nahrání hry do počítače (emulátoru) se objeví velký text SELECT A PILOT (zvolte si pilota) a pod ním je 7x napsáno NEW PILOT (nový pilot). Chcete-li do hry vložit své jméno, stlačte SPACE. Horní NEW PILOT zmizí a můžete vložit jméno, pod nímž budete vedeni jako pilot. Pokud je zde vloženo více jmen, to pravé si zvolíte nastavením pohyblivého kurzoru (tlačítky O, A). Další stisk, tentokráte ENTERu, ukončuje tuto fázi a vy spadnete rovnýma nohama do velmi atraktivní části hry - výběru letounu, s nímž budete létat.

 

2. CO JE STÍHACÍ BOMBARDÉR

 

Jak již název FIGHTER BOMBER naznačuje, jde o simulátor stíhacího bombardéru. Jsou to bojové letouny, určené pro ničení pozemních cílů a podporu činnosti vojska. Robustnější a pevnější konstrukce jim umožňuje lety velkou rychlostí ve velmi malých výškách - i pod 100 metrů. Přes svou většinou větší hmotnost jsou tyto letouny i dosti rychlé - dosahují až dvojnásobné rychlosti zvuku ve větších výškách a jsou schopny vést i vzdušné souboje, kde však nevynikají přílišnou obratností, proto se jim spíše vyhýbají. Jejich hlavním posláním je přeci jen bombardování a přesné ničeni pozemních cílů, kam můžeme zařadit tanky, vozidla, nejrůznější budovy, mosty, radarové stanice, atd. Mnohé ze stíhacích bombardérů mají speciální radary, které ve spojení s řízením letounu počítačem umožňují pilotu téměř automatický a bezpečný let několik desítek metrů nad zemí a tzv. "kopírování terénu" - klesání do údolí a přelet kopců za stálého dodržení minimální výšky letu. Tak nízký let během útočné akce je nutný zejména z důvodu velmi obtížné zjistitelnosti takto letícího bombardérů nepřátelskými radary a pak silného působení momentu překvapení. Samozřejmě, že velmi rychlý průlet cíle vyžaduje neobyčejné přesné zaměření cíle a složitou naváděcí elektroniku, případně i spolupráci dvou letounů, kdy jeden z velké výšky zaměřený cíl ozařuje paprskem laseru a nízko letící bombardér pak vypouští laserem naváděnou bombu, nebo raketu.

 

3. VOLBA VAŠEHO LETOUNU

 

Je zajímavé, že firma ACTIVISION nevyrobila FIGHTER BOMBER jen jako simulátor nějakého stíhacího bombardérů, ale jako mezinárodní soutěž vojenských pilotů, která skutečně probíhá pravidelně v USA pod názvem Curtis Le May Trophy! Splníte-li všechny úkoly soutěže, tato trofej vás nakonec očekává i v tomto programu a vypadá moc hezky. Program vám nabízí možnost vybrat si ze 4 různých stíhacích bombardérů ze 4 různých leteckých armád světa, které se soutěže o trofej účastní. Že se už v době vzniku programu časy měnily, je vidět podle toho, že je zde zařazen už i letoun sovětské armády - MIG 27. Výběr letounu, s nímž pak budete plnit zadané úkoly, je zde proveden vskutku skvělým způsobem, který na hráče zapůsobí ještě před vlastním letem.

 

Před vámi se objeví perfektní barevný obrázek prvního z letounů - švédského SAAB AJ-37 VIGGEN. Dole je panel s několika okénky a pohyblivý kurzor (posun je pomocí Q, A, O, P a SPACE). Najedete-li kurzorem na dvě šipky na levém okraji panelu a stlačíte SPACE, zjistíte, že si lze takto přepínat barevné a věrně nakreslené obrázky 4 letounů - švédský SAAB VIGGEN, ruský MIG-27, anglické TORNADO a americký PHANTOM. Pokud najedete kurzorem na okénko s nápisem 3D, objeví se před vašimi udivenými zraky zvolený letoun v trojrozměrném zobrazení, v náklonu rotující kolem své osy. Tento způsob trojrozměrného zobrazení (FREESCAPE) vyvinula před několika lety firma INCENTIVE SOFTWARE a uplatnila jej v hrách DRILLER, DARK SIDE, CASTLE MASTER a jiné. Tento systém umožňuje zobrazit předměty zcela realistickým způsobem, kdy stěny předmětů jsou plné a různé šrafování nahrazuje barvy a stíny. Celek pak působí zcela přirozeně a "skutečně", což nebylo možno říci o dříve používané "drátové" vektorové grafice (hry TOMAHAWK, F-19 a další), kdy šlo skrz takovéto objekty vidět. Nastavíte-li opět kurzor na stejné okénko, kde je nyní text 2D, uvidíte tentýž letoun opět v klasickém dvourozměrném bočním nákresu. Pokud nastavíte kurzor na střední okénko s textem INFO, po stisku SPACE se dozvíte podrobné údaje o zobrazovaném letounu. Na pravé okénko s textem SELECT najeďte až tehdy, máte-li před sebou letoun, s nímž chcete létat, protože po volbě SELECT se spouští další část hry, v níž bude již pouze tento vámi zvolený stíhací bombardér!

 

4. TECHNICKÁ DATA STÍHACÍCH BOMBARDÉRŮ

 

Protože ne všichni mají možnost orientovat se v anglických popisech čtyř letounů (navíc dosti drobného písma), zde jsou tyto údaje v češtině.

 

4.1 SAAB AJ-37 VIGGEN - ŠVÉDSKÉ KRÁLOVSKÉ LETECTVO

 

Švédské královské letectvo oznámilo světu své plány na tzv. SYSTEM 37 začátkem šedesátých let. Byl to standardizovaný zbraňový systém, spojující v sobě útočné i obranné prvky. Hlavní roli v tomto systému má jednomístný nadzvukový letoun SAAB AJ-37 VIGGEN. Letoun má unikátní konstrukci s pevným křídlem o velké ploše a před ním umístěným malým delta křídlem (tzv. koncepce kachna), což mu dalo výborné vlastnosti STOL (Short Take Off and Landing - krátký start a přistání) a malý poloměr otáčení. V licenci vyráběný turbomotor PRATT & WHITNEY vyvíjí tah 117 kN a umožňuje letounu dosáhnout výšku 10 000 metrů během 100 sekund od startu. SAAB AJ-37 VIGGEN je vyráběn v několika verzích pro stíhací i bombardovací účely. 

 

Max. rychlost ve výšce 11 000 m - Mach 2 (2123 km/hod).
Max. rychlost ve 100 m - Mach 1.2 (1470 km/hod).
Bojový dostup - 60 000 stop (18 300 metrů).
Bojový poloměr se zátěží - 296 mil (476 km).
Délka startu je vynikající - 400 metrů.

 

4.2 MC DONNELL DOUGLAS F-4E PHANTOM - LETECTVO USA

 

Letoun F - 4E PHANTOM se zcela jistě zařadí do historie jako jeden z nejúspěšnějších stíhacích bojových letounů všech dob. Je zde zařazen, ačkoliv již nepatří k nejmodernějším. Vždy však dokonale plnil určené úkoly. Bylo jich vyrobeno 5173 kusů a z toho 1500 Phantomů bude ve službě až do roku 2000. Verze F - 4E je výsledkem zkušeností z vietnamské války. Tato útočná varianta i v dnešní náročné době zůstává velmi dokonalou zbraní. Mohutný kanón M-61 pod přídí, přídavná nádrž velké kapacity, moderní letecké přístroje pro řízení palby a nové motory způsobují, že model F - 4E se dostal na úroveň, kdy je důležitou a stále vysoce výkonnou částí obrany mnoha zemí v různých částech světa.

 

Max. rychlost ve výšce - Mach 2.27.
Max. rychlost nízko u země - 1460 km/hod.
Bojový dostup - 60 000 stop (18 300 m).
Max. dolet je až 4280 km s přídavnou nádrži.
Délka startu - asi 900 metrů.

 

4.3 PANAVIA TORNADO IDS - KRÁLOVSKÉ LETECTVO ANGLIE

 

PANAVIA TORNADO IDS. Anglické královské letectvo (RAF) je vybaveno jedním z nejdokonalejších bojových víceúčelových letounů světa, kterým je právě TORNÁDO. Jeho nejdůležitější vlastností je schopnost letu těsně u země ve výšce stromů rychlostí až 1000 km/hod. Na zvolené cíle shazuje laserem naváděné bomby s vysoce přesnými zásahy. To vše dokáže díky pevné konstrukci, měnitelné geometrii křídel (sklápějí se v závislosti na rychlosti letu), dvěma silným motorům a hlavně díky špičkové elektronice a nejdokonalejšímu leteckému vybavení. TORNÁDO se účastnilo úspěšně i akcí v Perském zálivu proti Iráku a jeho obrázek je i na titulním screenu hry FIGHTER BOMBER.

 

Max. rychlost ve výšce je Mach 2.2.
Max. rychlost těsně u země - Mach 1.2 (1470 km/hod).
Bojový dostup je více než 15 000 metrů.
Bojový poloměr se zátěží - 1390 km.
Délka startu - dle zátěže.

 

4.4 MIKOJAN GURJEVIČ MIG-27 - SOVĚTSKÉ LETECTVO

 

MIG - 27, v kódu NATO nazývaný FLOGGER, byl zaveden do služby v roce 1974. Plní taktické bojové a současně i průzkumné úkoly. Jeho turbomotor TUMANSKIJ R-29N dosahuje s přídavným spalováním tahu 114 kN. Charakteristická snížená příď MIGU - 27 umožňuje pilotu výborný výhled na zem během přízemních bojových letů. V přídi má umístěny dokonalé a tajné přístroje. Je zřejmě vybaven i speciálním radarem pro lety těsně nad zemí, což mu spolu s inerciálním navigačním systémem dává schopnosti obdobné letounu TORNÁDO. MIG - 27 je přepracovanou a zesílenou verzí stíhacího letounu MIG - 23 a jako on má měnitelnou geometrii křídel během letu. Ačkoliv již není nejmodernější, není snadné pro letouny a obranu protivníka ho zneškodnit.

 

Max. rychlost ve výšce je Mach 1.7 (1800 km/hod).
Max. rychlost nízko u země - Mach 1.1 (1345 km/hod).
Bojový dostup - 16 000 metrů.
Délka startu - 800 metrů.

 

Z každého popisu letounu lze vystoupit po nastavení kurzoru na nápis OK v rohu obrazovky. Mach je tzv. Machovo číslo, které vyjadřuje rychlost zvuku a je závislé na výšce letu. Ve velkých výškách je rychlost šíření zvuku jen něco málo nad 1000 km/hod, těsně u země pak okolo 1300 km/hod. Rychlost Mach 2.1 v 10 000 metrech tedy vyjadřuje, že letoun letí v 10 km výšky rychlostí 2.1x větší než zvuk.

 

5. PILOT LOG - VYHODNOCENÍ PILOTA

 

Po výběru letounu se opět do počítače dodatečně přihrají 2 bloky a před vámi se objeví nápis PILOT LOG (Pilotova Data / Vyhodnocení). Do sloupce jsou zde seřazeny tyto údaje: 

 

PILOT NAME (jméno pilota) 
AIRCRAFT (typ letounu - např. TORNÁDO)
MISSIONS FLOWN (počet odlétaných misí, např. 10) 
MISSIONS COMPLETED (počet ukončených misí, např. 3) 
TARGETS DESTROYED (počet zničených cílů, např. 6)
AIRCRAFT SHOT DOWN (počet sestřelených letounů, např. 0)

 

Na základě vašich úspěchů a neúspěchů v jednotlivých akcích se zde budou číselně vyhodnocovat vaše výsledky. Výstup z této části programu je po nastavení kurzoru na nápis OK v rohu obrazovky.

 

6. VOLBA JEDNOTLIVÝCH MISÍ

 

Stiskem OK v PILOT LOG skočí program na volbu mise, kterou poletíte, čili výběr úkolu, který budete plnit. Před vámi se objeví velký text SELECT LEVEL a pod ním 5 okének s texty:

 

FREE FLIGHT - (ON RUNWAY, AT 30000 FT, ABOVE BRIDGE, LINED UP)
COVERT - (SLEEPER, BRIDGE END)
TACTICAL - (NAVARRONE, AXE ATTACK)
STRATEGIC - (BIG BIRD, MOLESTRANGLER)
OFFENSIVE - (BROKEN ARROW, FINAL FRONTIER)

 

Jak vidíte, celkový počet bojových úkolů je 8. Volba tří posledních misí (TACTICAL, STRATEGIC a OFFENSIVE) je znemožněna (texty jsou nevýrazné) a budou vám zpřístupněny až po úspěšném absolvování předchozích misí. Ze začátku tedy máte na vybranou pouze mezi FREE FLIGHT a částí mise COVERT. Pro vaši informaci jsou u misí COVERT, TACTICAL, STRATEGIC a OFFENSIVE v závorkách i názvy úkolů, které obsahují. Vy je však uvidíte, až vám je vaše "letové výsledky" umožní absolvovat!

 

6.1 FREE FLIGHT - NÁCVIK LETU

 

FREE FLIGHT je určen v podstatě k nácviku ovládání všech typů letounů a různých letových situací, počínaje startem, letem ve stálé výšce až po přistání na letišti. Po nastavení pohyblivého kurzoru na okénko FREE FLIGHT a stisku SPACE se před vámi objeví velký text SELECT START POSITION (zvolte si místo zahájení letu) a vám se nabízí tyto možnosti:

 

ON RUNWAY - stojíte na rozjezdové dráze připraven ke startu.
AT 30 000 FT - letíte s letounem ve výšce 30 000 stop (9000 m).
ABOVE BRIDGE - nad mostem (CHYBA! - ve skutečnosti jste nad městem).
LINED UP - letíte v ose přistávací dráhy těsně před přistáním.

 

Pokud jste do volby FREE FLIGHT vstoupili omylem a chcete něco jiného, nezoufejte, stisk ENTERu v okénku, nebo mimo něj vás vrátí do SELECT LEVEL a další stisk ENTERu vás vrátí až na PILOT LOG.

 

6.2 COVERT - PRVNÍ BOJ

 

Pokud zvolíte okénko s textem COVERT, objeví se před vámi text SELECT MISSION (vyberte si misi) a okénka s možnostmi SLEEPER a BRIDGE END. Volba BRIDGE END je opět nevýrazná (dokonce text klamně vypadá jako DRONE END) a nelze ji zvolit jako první. Jste tedy nuceni začít s akcí SLEEPER a BRIDGE END se vám zpřístupní až po úspěšném ukončení této akce.

 

6.3 BOJOVÁ AKCE "SLEEPER"

 

Nastavte tedy kurzor na akci s názvem SLEEPER a po stisku SPACE se před vámi zjeví mapa části území USA (státy Wyoming, Jižní a Severní Dakota a Montana), na níž jsou vyznačeny důležitá místa včetně vašeho startu a cíle, na nějž budete útočit. Tato důležitá místa (start - cíl) jsou vyznačena čtverečky a propojena blikající čarou. Vpravo vedle mapy je několik okének. V horním černém se vypisují textové informace a dolní tři obsahují následující texty:

 

MISSION TEXT - zde se dozvíte přesný popis akce, které se zúčastníte a případně další rady do boje.

 

INFO - po nastavení kurzoru na INFO se v horním černém okénku objeví text SELECT TARGET. Nastavte kurzor na důležitá místa na mapě (čtverečky) a dozvíte se, co znamenají.

 

OK - vyjadřuje váš souhlas s akcí a následuje nahrání dalších bloků, po nichž se objevíte konečně v kabině zvoleného letounu.

 

7. V PILOTNÍ KABINĚ LETOUNU TORNÁDO

 

Konečně jsme se dočkali! Po klepnutí na OK v rohu mapy USA vám zčerná obrazovka, což je signál ke spuštění MG a nahrání dalšího bloku. Před vašimi zraky se pak objeví vzorně provedená kabina bojového letounu (pokud jste si ho navolili) TORNÁDO. Výklad se bude týkat tohoto typu, proto si ho nahrajte taky. Na první pohled vidíme krásně a realisticky provedenou kabinu s množstvím detailů. Pro pochopení dále sledujte nákres kabiny a čísla jednotlivých přístrojů.

 

 

1 - HUD (HEAD UP DISPLAY)

 

HUD, neboli průhledový displej, je důležitá část vybavení moderních letounů, umožňující pilotu snadnější pilotáž, orientaci a přitom stálé sledování důležitých údajů. Je to v podstatě šikmý průhledný panel, umístěný ve výši jeho hlavy, na nějž speciální zařízení promítá z přístrojové desky údaje o rychlosti (4), výšce letu (3), směru letu (2), zachycení cíle (20), atd. Pilot tak nemusí bloudit očima dolů na přístrojovou desku a hledí stále před sebe.

 

2 - HDG (ÚDAJ O SMĚRU LETU)

 

HDG (HEADING) je číselná hodnota, promítaná na HUD, která pilotovi sděluje ve stupních směr letu jeho letounu. HDG 000 je směr na sever, HDG 090 je na východ, HDG 180 je na jih a HDG 270 je směr na západ.

 

3 - ALT (ÚDAJ O VÝŠCE LETU)

 

ALT (ALTITUDE) je číselný údaj, promítaný na HUD, udávající pilotovi výšku nad zemí ve stopách. 100 stop - 30 metrů, 1000 stop - 300 metrů nad zemí. Máte-li na displeji jen pár stovek stop výšky, pak si dejte pozor, při nepozornosti velmi snadno budete mít po letounu!

 

4 - SPD (ÚDAJ O RYCHLOSTI LETU)

 

SPD (SPEED) je údaj na HUDu sdělující pilotovi rychlost letounu v mílích za hodinu (1 míle - 1609 metrů). S "počítačovým" TORNÁDEM dosáhnete i 1600 mil/hod!

 

5 - ZAMĚŘOVACÍ KŘÍŽ RAKET

 

Tento zaměřovací kříž se na HUDu promítá, pokud si stiskem ENTERu navolíte jako aktivní zbraň rakety MAVERICK. Pokud ano, zároveň se na displeji (14) objeví text MAVERICK 9 (9 střel na palubě).

 

6 - VÝSTRAŽNÉ KONTROLKY IR a RW

 

Tyto nenápadné kontrolky jsou velmi důležitými přístroji, které by pilot měl během akce stále kouskem oka pozorovat, protože přehlédnutí jejich nenápadného blikání má téměř vždy za následek náhlý konec vašeho letu, přesněji řečeno sestřelení nepřátelskou protivzdušnou obranou. Horní indikátor IR (INFRARED) indikuje, že na vás byla vypálena střela naváděná na tepelné záření (např. motor) vašeho letounu. Jde většinou o rakety odpálené z nepřátelských stíhaček na vás. Pokud IR bliká, okamžitě mačkejte tlačítko F (FLARE), které sníží možnost zasažení vašeho letounu. Dolní indikátor RW (RADAR WARNING) bliká tehdy, pokud se váš letoun dostal do paprsku cizího radaru, který navádí protiletadlové rakety SAM (Surface to Air Missile - raketa země vzduch). Zároveň se často objeví na (9) hlášení SAM LAUNCHED (SAM vypuštěn). Jedinou pomocí je mačkání tlačítka C (CHAFF), které pomůže zmást naváděcí radar rakety SAM (viz dále). Toto provádíme stále, pokud vidíme, že IR nebo RW bliká. Navíc toto blikání snadno přehlédnete, proto hlavně během útoku a návratu z akce bedlivě sledujte oba indikátory!

 

7 - INDIKÁTOR WHLBRK (BRZDA PODVOZKU)

 

WHLBRK (WHEEL BREAK - podvozková brzda). Tento text se na displeji (7) objeví vždy, pokud je podvozek zabržděn. Stiskem W se odbrzdí a nápis zmizí. Při startu letounu motor spustíme na plný plyn se zataženou brzdou WHLBRK (ale není to nutné) a pak odbrzdíme, přičemž následuje rychlý rozjezd. Po přistání stiskem W vhodně zbrzdíme dobíhající letoun na dráze letiště.

 

8 - INDIKÁTOR AIRBRK (AERODYNAMICKÁ BRZDA)

 

AIRBRK (AIR BREAK) nám signalizuje vysunuté brzdící aerodynamické štíty letounu. Jsou-li zasunuty, nápis AIRBRK z displeje zmizí. Tyto brzdící štíty vhodně použijeme k rychlému snížení rychlosti letounu. Snížení tahu motoru moc nepomáhá, vlivem setrvačností letoun ztrácí rychlost pomalu. Vysunuté brzdící štíty sníží rychlost rychle a znatelně, ovšem nezapomeňte je ve vhodný okamžik (sledovat rychlost) zase zasunout! Jinak ztratíte příliš rychlost a padáte. Vhodně se použije před přistáním, nebo u některých misí ke snížení rychlosti, aby bylo dost času k útoku (na rozdíl od skutečných letounů, zde je někdy vhodnější let střední rychlostí, ne maximální).

 

9 - DISPLEJ NA TEXTOVÁ HLÁŠENÍ

 

Na tomto velkém displeji (obrazovce) se budou objevovat zprávy o průběhu bojové akce a jejich fázích, hotovosti zbraňových systémů, zachycení cíle a jeho zničení, nebo o útoku raket SAM na vás.

 

10 - UMĚLÝ HORIZONT

 

Tento přístroj, běžná výbava kabin letadel, dává pilotu údaje o příčném a podélném náklonu letounu. "Křidélka" uprostřed se naklánějí stejně, jako křídla vašeho letounu v zatáčce (to samé ovšem zjistíte, pozorujete-li náklon horizontu z kabiny). Na pozadí "křidélek" se pohybuje černobílá plocha, a to v závislosti na stoupání a klesání letounu. Obdobně se střídá země a obloha, hledíte-li z kabiny ven. Proveďte si pár vzdušných obratů a sledujte tento přístroj, ihned pochopíte, jak to funguje!

 

11 - GEAR (SIGNÁLKY PODVOZKU)

 

Tato tři světýlka vám budou indikovat, zda máte podvozek venku (tehdy jsou u TORNÁDA šedá), nebo zda je podvozek zasunut (světýlka jsou černá). Po startu podvozek zasuňte co nejrychleji stiskem G. Pokud na to zapomenete, nenastane katastrofa, jen se budete divit, že nějak nemůžete nabrat rychlost. Pozor, před přistáním nezapomeňte stiskem G opět podvozek vysunout, často je to ke vzteku, je-li to jediná příčina vaší havárie, po úspěšném splnění mise.

 

12 - UKAZATEL VÝKONU MOTORU

 

Tento sloupec svou výškou ukazuje výkon motoru. Po zapnutí motoru (CAPS SHIFT + 1) se zde musí objevit malý sloupeček. Vypnutí motoru (opět stiskem CAPS SHIFT + 1) bude indikovat zmizení tohoto malého sloupečku. Pokud tam něco zbude, motor není vypnut! Pokud stiskem CAPS SHIFT + 0 zapojíte maximální výkon a pak tento stisk opakujete ještě jednou, zapojíte přídavné spalování motoru (tzv. forsáž), která značně zvýší výkon motoru. Projeví se to zběláním sloupce v tomto indikátoru! Odstupňování výkonu motoru dosáhnete stiskem CAPS SHIFT + 2 až 0.

 

13 - VÝŠKOMĚR

 

Výškoměr (Altimeter) v rohu palubní desky se sice pěkné točí, pro vás však je daleko důležitější a přesnější údaj na HUDu (3). Tenhle nemusíte moc sledovat.

 

14 - ZBRAŇOVÝ DISPLEJ

 

Na tomto displeji (obrazovce) se vypisují texty udávající aktivní zbraň a množství střeliva či raket. Váš letoun má na palubě 9 samonaváděcích raket vzduch země typu MAVERICK, 9 protileteckých samonaváděcích střel SIDEWINDER typu vzduch vzduch a palubní kanón s 250 náboji. Požadovaný zbraňový systém zapínáte stisky tlačítka ENTER. Na displeji (9) se objeví text ARMED (zbraň v pohotovosti) a na displeji (14) druh aktivované zbraně spolu s číslem, udávajícím kolik raket nebo nábojů vám ještě zbývá. U raket MAVERICK se pak na HUDu objevuje i zaměřovací kříž, není však např. u kanónu! Po navolení střel SIDEWINDER, pokud není zachycen vzdušný cíl, se vypíše na (14) text AIR TARG NONE (žádný vzdušný cíl). Není-li aktivována žádná zbraň, je na (14) text NO WEAPON (žádná zbraň aktivní).

 

15 - OBRAZOVKA RADARU

 

Důležitá část vybavení každého bojového letounu je radar. Na něm můžete vidět nepřátelské cíle až do vzdálenosti 25 mil od vašeho letounu (jeho poloha je tečka uprostřed radarové obrazovky). Dosah radaru lze přepínat stisky tlačítka R, přičemž číselná hodnota dosahu se pak vypisuje na jeho okraji. Radar lze přepínat na tyto rozsahy: 25 mil, 12, 6, 3 a 1 míle. Většinou při sledování cíle a při odpálených raketách typu MAVERICK vystačíme s rozsahem 25 a 12 mil. Cíle i MAVERICKY se na radarové obrazovce zobrazují jako stejné tečky, nezobrazuje se bohužel letiště, ani rakety, které letí na vás.

 

16 - DISPLEJ DATABANKY CÍLŮ

 

Na tomto displeji si můžete přečíst údaje o cílech, na které budete útočit. Stisky tlačítka N (NEXT - další) si lze v cílech (jsou-li) listovat a zjišťovat jejich data. Cíle (TARGT - Target) jsou očíslovány TARGT 1, TARGT 2, atd. Na displeji se vypíše zároveň jejich vzdálenost (RNG - Range) v mílích a směr na cíl ve stupních (HDG - Heading). Po zničení příslušného cíle se bohužel z databanky neodepisují a stále zde můžeme vidět data cíle, který jsme zrovna zničili. Kromě cílů zde najdeme vždy i směr na mateřské letiště (AIRBASE) a jeho vzdálenost.

 

17 - MACHMETR (RYCHLOMĚR)

 

Tento indikátor ukazuje rychlost letounu v jednotkách MACH. Machovo číslo vyjadřuje rychlost zvuku v závislosti na výšce letu a je to jen jinak podaný údaj o rychlosti letounu. Při MACH 1 je překonána rychlost zvuku, a to je provázeno silným třeskem, jakoby ránou z děla (ne v programu). Tento indikátor není třeba sledovat, dostatečně postačuje údaj SPD (4) na HUDu.

 

18 - FUEL (ZÁSOBA PALIVA)

 

Sloupcový indikátor, který výškou sloupce ukazuje, kolik vám zbývá paliva v nádržích. Zvýšená spotřeba paliva je při zapnuté "forsáži" (viz 12), jinak vcelku palivo vystačí.

 

19 - STALL (ZTRÁTA RYCHLOSTI)

 

Tento indikátor se rozbliká, pokud váš letoun ztratí natolik rychlost, že se začne propadat k zemi. Může k tomu dojít i při stoupavém letu, pokud snížíte výkon motorů pod únosnou míru, popřípadě i při vodorovném letu. Jedinou vhodnou reakcí na tuto situaci je rychlé zvýšení výkonu motorů na maximální hodnotu stiskem CAPS SHIFT + 0 a vybrání pádu.

 

20 - INDIKACE ZACHYCENÉHO CÍLE

 

Pokud útočíte na cíl, většinou raketami MAVERICK, musíte nejdříve cíl zachytit zbraňovým systémem letounu. Nasměrujte letoun přesně na cíl (podle HDG cíle) a po stisku tlačítka S se objeví na HUDu značka zaměřeného cíle - čtvereček (20). Zároveň se zaměřením cíle se na displeji (9) objeví hlášení LOCKED (zachycení). Po zničení zaměřeného cíle čtvereček zmizí z HUDu a lze zachytit cíl nový. Nedaří-li se vám cíl zachytit, zakývejte s letounem mírně do stran a mačkejte S. Je-li cíl asi 20 mil daleko, miřte přitom zaměřovacím křížem mírně pod obzor, praxe vás poučí jak.

 

21 - KOMPAS

 

Směr ručičky tohoto přístroje nám ukazuje směr letu letounu, což pro někoho může být jasnější, než orientace podle údaje o směru letu HDG (HEADING), který se promítá na HUDu. Sever je zde samozřejmě nahoře.

 

22 - FIRE (POŽÁR) 

 

Nevím, zda je někdy tento indikátor funkční, ale jelikož je ve více letounech, je to možné. Signalizuje zřejmě blikáním požár na palubě letounu. V této souvislosti jsem našel v programu rovněž texty o úspěšné katapultáži, ovšem jak ji provést, nemám tušení.

 

8. OVLÁDÁNÍ LETOUNU

 

Přístroje v kabině TORNÁDA už tedy známe. Kabiny ostatních letounů sice mají poněkud jiný vzhled a rozmístění zde popsaných přístrojů, avšak vždy je najdete i tam, mohou mít jen jiné umístění, nebo nepatrně změněný tvar, to si už budete muset nastudovat sami. My se nyní podíváme, jakými tlačítky lze letoun v boji ovládat.

 

Q, A - let směrem nahoru, dolů.

 

O, P - let směrem vlevo, vpravo (s náklonem křídel).

 

Z, X - jemné zatáčení vlevo, vpravo (bez náklonu křídel - směrovka).

 

SPACE - odpálení aktivované zbraně (kanón, rakety).

 

ENTER - přepínání zbraní (kanón, SIDEWINDER, MAVERICK).

 

S - povel k zaměření cíle (pokud máme přesný směr letu na cíl).

 

N - přepínání databanky cílů a letiště (TARGT, AIRBASE).

 

R - přepínání rozsahu palubního radaru (25, 12, 6, 3, 1 mil).

 

G - vysunutí a zasunutí podvozku (GEAR).

 

W - zapnutí a vypnutí brzdy podvozku (WHLBRK).

 

B - vysunutí a zasunutí brzdících štítů (zmenšení rychlosti letu).

 

F - vypuštění světlic jako obrana proti raketám (FLARE).

 

C - vypuštěni hliníkových proužků jako obrana proti raketám (CHAFF).

 

CAPS SHIFT + 1 - zapnutí motoru, další stisk je vypnutí motoru.

 

CAPS SHIFT + 2 až 0 - jednotlivé stupně výkonu motoru.

 

CAPS SHIFT + 0 (dvojí stisk) - zapnutí max. tahu motoru (forsáž).

 

CAPS SHIFT + SPACE - zrušení letu, objeví se text REPLY MISSION.

 

9. MOŽNOSTI DOHLEDU NA LETOUN ZVENČÍ

 

Čím se FIGHTER BOMBER výrazně odlišuje od svých konkurenčních letových simulátorů? Bezesporu je to možnost dívat se ven z kabiny na boky, dozadu a hlavně prohlížet si letoun, s nímž plníme bojový úkol, ze vzduchu, jako bychom se na něj dívali z kabiny jiného letadla letícího opodál, nebo nějakého místa na zemi, letišti, atd. Když vezmeme do úvahy, že navíc je zde použit FREESCAPE 3D systém k zobrazení letounu i pozemních objektů, pak výsledný efekt je velice působivý a mnoho uživatelů s tímto simulátorem létá jen proto, aby se nabažili různých efektů, které se svým letounem provádějí. Kromě toho můžete během pohledu zvenčí letoun normálně řídit, měnit rychlost (viz předchozí kapitola), točit se na určený směr na cíl, atd. To vám usnadňují i údaje SPD, ALT a HDG, které se vypisují na dolní okraj obrazovky i během těchto pohledů, což jistě oceníte! Seznamte se tedy s popisem a rozložením tlačítek, jimiž lze pohledy ven a zvenčí zapínat. Většinou se jedná o stisky dvou tlačítek v kombinaci se SYMBOL SHIFTEM.

 

a) SYMBOL SHIFT + 1 - pohled na pilotní kabinu s výhledem ven.

 

b) SYMBOL SHIFT + 4 - pohled na letoun z letištní řídící věže.

 

c) SYMBOL SHIFT + 5 - pohled z kabiny dozadu za letoun.

 

d) SYMBOL SHIFT + 6 - pohled z kabiny směrem doleva.

 

e) SYMBOL SHIFT + 7 - pohled z kabiny směrem doprava.

 

f) SYMBOL SHIFT + 8 - pohled na letoun shora.

 

g) SYMBOL SHIFT + 9 - pohled na letoun zezadu.

 

h) SYMBOL SHIFT + 0 - pohled na letoun zepředu.

 

Dále je zde skupina 6 tlačítek, s nimiž lze během pohledu na letoun zvenčí (ale jen u pohledů f, g, h) provádět další velice působivé rotace, otáčení pohledu a přibližování, či vzdalování letounu, bez toho, že by to mělo vliv na plnění letového úkolu, směr letu, atd. K ovládání slouží tyto tlačítka:

 

U - otáčení pohledu na letoun i krajinu doleva (jen u pohledu h).

 

I - otáčení pohledu na letoun i krajinu doprava (jen u pohledu h).

 

E - otáčení pohledu na letoun i krajinu nahoru (jen u pohledu h).

 

D - otáčení pohledu na letoun i krajinu dolů (jen u pohledu h).

 

J - vzdalování letounu od pozorovatele - dalekohled (pro f, g, h).

 

K - přibližování letounu k pozorovateli - dalekohled (pro f, g, h).

 

10. PRAKTICKÉ EFEKTNÍ POHLEDY ZVENČÍ

 

Až vás omrzí plnění bojových akcí, můžete si zpestřit let častějším využitím pohledů na letoun zvenčí a prováděním různých manévrů. Po zvednutí z dráhy stlačte SYMBOL SHIFT + 0 a při pohledu zepředu točte letoun doprava nebo doleva. Nebo si nastavte SYMBOL SHIFT + 4 (pohled z řídící věže), odstartujte (lze to i bez pohledu na kabinu) a sledujte celý průběh startu jako na přehlídce. Po zvednutí z dráhy stlačte a držte A, letoun bude stoupat a provede looping. Během toho všeho si ho můžete přibližovat nebo vzdalovat stisky J a K. Dalších atraktivních pohledů je prakticky nekonečné množství, např. po stisku SYMBOL SHIFT + 0 spousty rotací a otáčení s užitím tlačítek J, K a E, D. Lze sledovat zasouvání a vysouvání podvozku, průběh přistání, sklápění křídel v závislosti na rychlosti TORNÁDA a MIGU 27, popřípadě můžete po startu ihned přepnout na SYMBOL SHIFT + 5 (pohled dozadu) a strmě stoupat nahoru, uvidíte krásně se zmenšující celé letiště z velké výšky. Nejatraktivnějšími letouny pro pozorování jsou asi TORNADO a PHANTOM z důvodu jejich velmi členitých tvarů.

 

11. BOJOVÉ AKCE ZAČÍNAJÍ

 

Po troše jiných starostí se vrátíme opět k plnění bojových akcí v jednotlivých misích a k praktickým poznatkům z jejich plnění. Popisy akcí jsou překladem textů v MISSION TEXT, akce patří do nejsnadnější mise "COVERT".

 

11.1 POPIS AKCE COVERT/SLEEPER

 

Výzvědná služba ohlásila objevení stanoviště teroristické skupiny v horské oblasti, asi 60 mil západně od letecké základny (Air Force Base) AFB ELLSWORTH. Pravděpodobně jsou vyzbrojeni lehkými zbraněmi a výbušninami, proto padlo rozhodnutí o nutnosti zničení skupiny. Pozemní akce z důvodu nevhodného místa vyloučena, rozhodnutí padlo na letecký útok. Přiblížení ke skupině je nutné v malé výšce, ke zničení skupiny použijte vhodné zbraně. Není předpokládán výskyt nepřátelských letounů. Po ukončení akce se vraťte na ELLSWORTH AFB a přistaňte. Poznámka: Ve skutečnosti je cíl vzdálen necelých 30 mil od základny.

 

11.2 POPIS AKCE COVERT/BRIDGE END

 

Došlo hlášení, že síly protivníka obsadily most, 155 mil západně od ELLSWORTH AFB. Most je nutno zničit, aby se zabránilo nežádoucímu přesunu sil protivníka. Je vážné podezření, že most je chráněn stanovištěm SAM (protiletadlová střela kategorie země vzduch), umístěným asi 15 mil východně od mostu. Doporučený postup - nejdříve zničit stanoviště raket SAM. Teprve pak přikročit k útoku na most. Po úspěšné akci návrat na leteckou základnu.

 

12. POPIS AKCE TACTICAL/NAVARRONE

 

Podaří-li se vám splnit akce SLEEPER a BRIDGE END, otevře se vám okénko s misemi kategorie TACTICAL a v něm první mise "NAVARRONE", jejíž zadání je asi takovéto:

 

Výzvědná služba objevila nepřátelské tanky v blízkosti nepřátelských pozic, které jsou dále podporovány stanovišti raket SAM propojených na radarovou stanici. Pro pilota jsou tyto radary (RADAR SITE) hlavním cílem, který je nutno zničit jako první. Další útočná akce je proti základně raket SAM, po jejichž zničení se rozběhne čas, odměřující limit 6 minut, během nichž je nutno zničit tank u RAPID CITY. Navigací vlastními silami se přibližte k letišti a přistaňte.

 

13. PRAKTICKÉ PROVEDENÍ AKCE SLEEPER

 

1 - radar (15) přepneme stiskem R na rozsah 25 mil a ověříme si, že cíl (tečka na radarové obrazovce musí být vpravo) je západně od letiště. Během dalšího letu přepínáme rozsah radaru na menší a sledujeme přibližující se cíl.

 

2 - stiskem SYMBOL SHIFT + 8 si lze ověřit, že letoun směřuje na dráze letiště přídí na jih, kurs (HDG) 178 stupňů.

 

3 - stlačíme CAPS SHIFT + 0 a nastavíme tak plný výkon motorů, nebo dvojím stiskem CAPS SHIFT + 0 zapneme "forsáž". Sledujeme ukazatel výkonu motorů (12), zda se objeví stoupající sloupec.

 

4 - stiskem W odbrzdíme podvozek, nápis WHLBRK na (7) zmizí.

 

5 - sledujeme stoupající rychlost SPD na HUDu, po dosažení asi 150-200 mil/hod (podle typu) zvedáme letoun do vzduchu.

 

6 - stiskem G zatahujeme podvozek, pohledem na tři kontrolky podvozku (11) ověříme, zda zhasly (budou černé).

 

7 - pohledem na displej (16) zjistíme kurs na cíl (HDG 274) a jeho vzdálenost RNG 27 (27 mil), nakloníme pořádně letoun a točíme zatáčku na západ.

 

8 - stiskem ENTERu si ihned nastavíme zbraně na řízené střely MAVERICK. Na displeji (14) se objeví MAVERICK 9, na displeji (9) se objeví text ARMED a na HUDu se objeví zaměřovací kříž.

 

9 - vystoupáme asi do 2000 až 3000 stop, nasměrujeme letoun přesně na kurs cíle a vyrovnáme ho na přímý let (pohled na umělý horizont).

 

10 - stlačíme S a zapneme zaměřovací systém zbraní. Pokud je letoun na přesném kurzu, měl by být cíl zachycen, což se projeví tím, že na HUDu se objeví čtvereček se zachyceným cílem (20).

 

11 - v tomto okamžiku, asi 20 mil od cíle, už můžete stiskem SPACE odpálit střelu MAVERICK. Kontrolujte údaj na displeji (14), musí se snížít na hodnotu MAVERICK 8, místo 9. Není zde totiž (alespoň u mne) zvukový efekt odpálení střely a vizuálně není start rakety taky zpočátku příliš rozeznatelný.

 

12 - stlačte CAPS SHIFT + 5 (zmenšení tahu motoru), popřípadě i B (aerodynamické brzdy) a snižte rychlost letu asi na 300-400 mil/hod (sledujte údaj na HUDu) a dále ji takto udržujte. Opět stiskem B zasuňte aerodynamické brzdy, aby rychlost příliš neklesla, případné zvyšte tah motoru, to vše proto, aby na akci bylo více času a nebyli jste u cíle moc rychle!

 

13 - po odpálení střely pohledem na radarovou obrazovku zkontrolujte, že raketa (další tečka na obrazovce) vyrazila k cíli. Nebude na škodu, pokud pro jistotu vypálíte i druhou raketu.

 

14 - sledujte let rakety na radaru. Pokud zasáhne cíl, na (9) se objeví text TARGET DESTROYED a čtvereček zaměřeného cíle na HUDu musí zmizet! Pokud podle radaru raketa už doletěla a hlášení chybí a zaměřený cíl nemizí z HUDu, opakovaně palte MAVERICK!

 

15 - jelikož akce SLEEPER má tři cíle na zničení, (ale jen jeden je hlavní), ihned po zásahu prvního cíle opakujte vše od bodu 10 a zničte stejně i ty zbývající dva.

 

16 - během útoku sledujte výšku, snadno se stane, že letoun v malém klesání narazí na zem, nebudete-li si ho hlídat! Udržujte si výšku asi nad 1000 - 2000 stop a rychlost 300 - 400 mil/hod.

 

17 - hlavní cíl akce je většinou ten poslední (třetí) a po jeho zničení se musí objevit na (9) text MISS TARGET DESTROYED - hlavní cíl mise zničen!

 

18 - toto vše se dá stihnout (pomalým letem) na jeden zátah, bez odbočení z kurzu a bez složitých zatáček a nových náletů na zbylé cíle. Pokud jste se dočkali hlášení MISS TARGET DESTROYED, dejte plný plyn a točte zatáčku pryč od cíle!

 

19 - stiskem N se vám na (16) objeví kurs na letiště a jeho vzdálenost.

 

20 - než doletíte k letišti, minete pavděpodobně na kursu asi 120 až 130 stupňů město RAPID CITY (bílá plocha na šedém pozadí země, s několika výškovými budovami), leťte ještě kousek za město podél silnice (klikatá čára na zemi) a pak už točte na kurs letiště prudce doleva.

 

14. AKCE BRIDGE END V PRAXI

 

V této akci jsme nuceni nejdříve zničit stanoviště raket protivzdušné obrany (SAM) a pak i cílový most (BRIDGE). Jsou to tedy dva asi 150 mil vzdálené cíle a na displeji (16) si jejich data (kurs a vzdálenost) zjistíte dvěma stisky tlačítka N. Po prvním stisknutí se vypíší data TARGT1 a po druhém stisku data TARGT 2. Z popisu akce (viz 11.2) plyne, že stanoviště raket je blíže k letišti (je východně od mostu), takže z údajů displeje (16) vyplývá, že je to TARGT 2, který je blíže! Rakety musíme zničit dříve, proto nastavte pomocí N na displeji data TARGT 2 a naberte kurs na cíl. Neleťte raději výše než 3000 stop a od 35 mil vzdálenosti od cíle 2 se už připravte. Leťte přesně v kurzu na cíl a pravidelně stlačujte S, čekejte zachycení cíle (objeví se čtvereček na HUDu). Zaměřovací systém letounu TORNÁDO zachytí TARGT 2 už asi ze vzdálenosti 30 mil. Pokud už budete blíže a pořád nic, zkuste s letounem mírně zatočit vlevo a vpravo od kurzu a stlačujte klávesu S. Projde-li cíl zaměřovacím křížem, objeví se znak jeho zachycení systémy letounu - čtvereček na HUDu. Odpalte MAVERICK na TARGT 2, po zprávě MISS TARGET DESTROYED zaměřte druhý cíl, kterém je most TARGT 1, a další střelou ho zničte, opět se musí objevit text MISS TARGET DESTROYED!

 

Po zničení obou cílů se připravte na možný protiútok raketami na váš letoun! Budete-li náhle z ničeho nic sestřeleni, je to ono! Nevšimli jste si blikajících kontrolek (6), které signalizují, že na vás útočí rakety naváděné radarem a infra paprsky. Pomoci vám nyní může (kromě modlení) rychlé mačkání C a F (CHAFF a FLARE), které budou navádění raket rušit. Může se také přímo objevit (na 9) text SAM LAUNCHED (vypuštěna raketa SAM). Všímejte si, zda blikají kontrolky! Pomine-li nebezpečí, blikání kontrolek ustane. Naberte kurs na letiště a hurá domů.

 

15. LETÍME MISI TACTICAL/NAVARRONE

 

Jak bylo dříve uvedeno v zadání akce, ke zničení jsou zde tři skupiny cílů, které nejsou daleko od sebe (asi okolo 20 mil). Po startu točíme doleva na směr TARGT 1 (RADAR SITE) a ihned po nasměrování a zaměření cíle na HUDu vypálíme MAVERICK. Po hlášení MISS TARGET DESTROYED přepínáme displej stiskem N na TARGT 2 (SAM SITE) a točíme ihned na jeho směr. Zde jsou většinou tři cíle, proto střílíme MAVERICKY tak dlouho, až se objeví hlášení MISS TARGET DESTROYED. Po sestřelu se v horní části obrazovky nad HUDem rozběhne čas (6 minut). Ihned přepínáme displej dat na TARGT 3 a točíme k RAPID CITY, kde útočíme na tank. Rovněž zde bývá více cílů, někdy i klamných, proto útočíme až do doby, kdy se objeví požadované hlášení. Během celé akce pozorujeme indikátory IR a RW (6), zda proti nám nebyla vypálena raketa. Každopádně náhlá exploze našeho letounu (aniž bychom narazili na zem), bude dokladem toho, že jste asi zanedbali ochranu a něco přehlédli. Je-li vše OK, vyhledáme vhodný kurs na letiště a mizíme z dosahu nepřátel. Dobré je držet se trasy silnice směřující od RAPID CITY k letišti a pak nasadit kurz na přistávací dráhu. Pokud se dopracujete až sem, přistávání by vám už nemělo dělat potíže.

 

16. PŘISTÁNÍ PO UKONČENÉ AKCI

 

Pokud se vám podaří úspěšně zničit stanovené cíle, neradujte se, ještě nemáte vyhráno! Úspěšný let musí být zakončen úspěšným přistáním a na něm můžete ztroskotat. Přistát ve FREE FLIGHT - LINED UP, kdy už jste v ose přistávací dráhy není tak nejhorší, hůře je to při návratu z akce. Letiště nemá naváděcí radiomajáky před dráhou ani není vidět směr natočení dráhy na radaru. Máte pouze kurs na letiště a často se před ním objevíte ze směru, který je zcela nevhodném pro přistání, a proto musíte složitě nalétávat na podélný směr dráhy. Nakonec je častým výsledkem to, že s letounem po beznadějných manévrech praštíte o zem.

 

 

Jedním z řešení je dělat okruhy nad letištěm a trefit se pak na osu dráhy, anebo si pomoci známostí okolí letiště a trefením momentu, kdy provést konečnou zatáčku na dráhu. Protože se většinou vracíte k letišti ze západu (alespoň v COVERT), vždy nakonec prolétáváte blízko města RAPID CITY, které poznáte podle velké bílé plochy a několika trčících věží. Za RAPID CITY se klikatí silnice. Zatočíte-li ve správný moment (viz obrázek) směrem doleva, minete po chvíli horu (pyramidu) a už za chvíli uvidíte bílý pruh dráhy letiště, na nějž už teď jen lehce zkorigujete směr do osy. Velmi vhodné je při větším přiblížení k dráze používat ovládacích tlačítek Z a X, kterými lze dobře nasměrovat letoun (zatočit) bez nakláněni křídel. Dosednutí na dráhu musí být jemné, jinak letoun rozbijete! Poslední okamžiky sledujte výškoměr ALT na HUDu a klesejte jen pár stop za sekundu. Dráha je dlouhá, klidně dosedněte i dále od jejího začátku. Letoun pak zabrzděte stiskem W a B a udržujte jej ve středu dráhy! Po zastavení letounu (rychlost 0000) vypněte motor dvojím stiskem CAPS SHIFT + 1 a zkontrolujte, zda v indikátoru (12) není vidět ani malý sloupeček. Je-li vše OK, musí se objevit text REPLY MISSION Y OR N (letět misi znovu ano - ne). Pokud jste všechny cíle zničili, stlačte N a nahrajte blok vyhodnocení celé akce.

 

17. VYHODNOCENÍ CELÉ AKCE

 

Pokud akci (misi) úspěšně dokončíte, anebo havarujete s letounem, nebo jste sestřeleni a nechcete ji znovu opakovat, nahráváte blok programu, který obsahuje zhodnocení vašeho letu. Před vámi se objeví již známá mapa USA a vpravo vedle ní pět okének, čtyři z nich tentokrát s novými texty:

 

PLANNED COURSE - plánovaná trasa letu. Spojuje významná místa (čtverečky) blikající přímkou.

 

COURSE FLOWN - trasa, kterou jste skutečně letěli. Pokud jste nezkušenými piloty a budete cíl zdlouhavě hledat, uvidíte zde místo rovné přímky pěkně klikatou čáru vašeho bloudivého letu.

 

MISSION REPORT - stručná zpráva o tom, čeho jste během akce dosáhli. Možné texty ve zprávě jsou tyto:

 

YOU DESTROYED 01 OF THE SPECIFIED TARGETS - zničili jste 1 určený cíl.
YOU SHOT DOWN 00 AIRCRAFT - sestřelili jste 0 letounů.
MISSION FAILED - mise (akce) se nezdařila.
YOU WILL HAVE TO TRY AGAIN - budete to muset zkusit znovu.
MISSION COMPLETE - mise (akce) se zdařila.
YOU RAN OUT OF TIME - došel vám čas určený na akci.
EJECTED SUCCESFULY - úspěšně jste se katapultoval.
YOU FAILED TO EJECT - katapultáž se nezdařila.
YOU FAILED TO RETURN TO BASE - nezdařil se návrat na základnu.

 

EXIT - poslední okénko s tímto textem vám po jeho zvolení nabídne dvě volby:

 

NEW MISSION - vrátíte se zpět k volbě PILOT LOG, kde již bude uveden např. počet vašich letů a případně i počet zničených cílů. Nastavte váš magnetofon tak, aby jste znovu nahráli bloky 9216 B a 18808 B.

 

NEW PILOT - jako výše, vrátíte se však až k volbě pilota (podle jména) a nahráváte hned první bloky za titulní obrazovkou hry (9216 B a 32513 B).

 

18. JAK SE BRÁNIT ÚTOKU RAKET NA LETOUN

 

Jak již bylo uvedeno, po výstražném blikání indikátorů (6) IR a RW musíme ihned začít stlačovat C (CHAFF) a F (FLARE). Proč?

 

CHAFF - jsou to v podstatě drobné proužky kovové fólie vypouštěné z letounu, který je zaměřen nepřátelským radarem, navádějícím raketu SAM typu země vzduch. Oblak fólie vytváří nový klamný cíl pro radar (odráží paprsky radaru) a vystřelení CHAFF tak pomáhá rušit navádění raket SAM.

 

FLARE - jsou to vystřelovací světlice se silně zářícím světlem, které jsou mohutným zdrojem infračerveného záření. Série vystřelených světlic tak pomůže zmást leteckou raketu, která je naváděna právě na infračervené záření motoru letounu. Každý skutečný bojový letoun nese několik desítek náloží takovýchto světlic. Rakety naváděné infra paprsky používají hlavně stíhací letouny, která na vás mohou útočit.

 

19. NEPŘÁTELSKÉ LETOUNY

 

Jejich přítomnost většinou zaregistrujete až poté, co na vás vystřelí naváděné rakety a začne blikat IR indikátor (6). Dost často vás budou na zpáteční cestě k letišti z povzdálí sledovat, o čemž vás přesvědčí radar (15). Přepnete-li zbraně na protiletecké rakety SIDEWINDER, tak pokud je poblíž letecký cíl, objeví se na (13) blikající hlášení např: RNG 008, HDG 088, ALT 3140, VEL 223. To znamená, že vás sleduje letoun ve vzdálenosti 8 mil, letící kursem 88 stupňů, ve výšce 3140 stop a rychlostí 223 mil. Pokud vás nechávají v klidu letět, nevšímejte si jich a směřujte raději k letišti. Chcete-li nepřátelský letoun sestřelit, musíte jej vymanévrovat tak, abyste ho dostali na plochu HUDu, zaměřili na něj střelu SIDEWINDER a vypálili. Pokud cíl zničíte, objeví se na (14) zpráva AIR TARGET NONE - žádný letecký cíl. Pro opětovný výpis situace okolo vás musíte znovu stisky ENTER nastavit na SIDEWINDER, jinak tam stále zůstane poslední hlášení!

 

20. ÚPRAVA HRY FIGHTER BOMBER

 

Jak jistě víte, možnost volby letu je v leteckém simulátoru FIGHTER BOMBER zpočátku omezena jen na akci COVERT/ SLEEPER z celkových 8, které hra obsahuje. Pro ty, kteří by chtěli mít hned zpočátku možnost volby kterékoliv bojové akce, přinášíme zde postup k úpravě hry. Aby vás program pustil do 8. akce, musíte mít splněných 7 předchozích. Údaje o splněných akcích jsou uloženy v bloku o délce 32513 B (před ním je blok 9216 B). Jsou to bloky, které obsahují výběr letounu, jejich popisy, 3D zobrazení a volbu jména pilota. Za každým ze sedmi jmen pilotů, které je v paměti ukončeno bajtem 255, následuje 8 bajtů pro uložení pilotových výsledků a na začátku hry mají hodnotu 0.

 

Následující změna se bude týkat dat pro posledního sedmého pilota. Jeho jméno začíná od adresy 33011, bajt 255 je na adrese 33030 a první adresa pro uložení dosažených výsledků je 33031. Data ukončených akcí (MISSION COMPLETED) jsou na adresách 33033 a 33034. Vložíte-li tedy na adresu 33033 číslo 7, program vám zpřístupní všechny bojové akce, neboť si bude myslet, že jste předchozích 7 ukončili. Data pro MISSION FLOWN jsou na 33031 a 33032, pro TARGETS DESTROYED na 33035 a 33036 a AIRCRAFT SHOT DOWN na 33037 a 33038. Přitom každý první bajt dat označuje jednotky a druhý násobky 256. Doporučuji však změnit pouze bajt 33033 na hodnotu 7, ostatní není potřebné měnit! Pokud pak ještě vložíte od adresy 33011 postupně hodnoty 83, 85, 80, 69, 82, 32, 66, 79, 77, 66, 69 a 82, změní se jméno posledního pilota z NEW PILOT na SUPER BOMBER. Když si pak toto jméno ve hře navolíte, budete moci hrát kteroukoliv z 8 akcí!

 

Obrázky ze hry

   

Odkazy na další zdroje

Vyhledat další informace na serveru Spectrum Computing.  Popis a stažení hry, ke které se váže tento návod.  Vyhledat rady, návody, cheaty a pouky na serveru The Tipshop.

Publikováno: 17. 9. 2003 | Zdroj: FIFO 18/19 | Vložit nový komentář...

Prozatím nebyl vložen žádný komentář.

 

 
 
Poslat e-mail autorovi stránek ... pavero(a)post.czNahoru ...
  Speccy.cz
Valid HTML 4.01 Transitional TOPlist