Firma MicroProse Software, proslulá svými dokonalými letovými simulátory, neměla v době vývoje programu pro 8-mi bitové počítače mnoho údajů. Mlhavé fotografie, dohady odborníků a různé předpoklady. Není divu, že nakonec skutečný F-19 a F-117 vypadal poněkud jinak. Skutečné tvary a nové poznatky o tomto letounu tak byly do počítačových programů zabudovány až u později vzniklých verzí pro Atari ST a Amigu. To však nic nemění na tom, že letový simulátor F-19 Stealth je zřejmě nejdokonalejším programem tohoto druhu pro Spectrum, jaký kdy vznikl. Program F-19 se svou tajemností a složitostí v ovládání a pochopení přímo proslavil, hlavně u nás, kde téměř nikdo neměl originální manuál . Verze pro Spectrum využívá funkcí 39 tlačítek klávesnice!
1. CELKOVÁ SKLADBA PROGRAMU
Celý program má délku 178 571 bajtů a lze jej rozdělit do několika celků:
1. Úvodní demo - celkem 17 106 bajtů
2. Identifikace letounu - 1 blok dlouhý 10 241 bajtů
3. Volba mise (úkolu) - 2 bloky, celkem 34 270 bajtů
4. Nahraní zvolené mise - 8 bloků, celkem 73 826 bajtů
5. Vyhodnocení letu, nebo havárie - 7 bloků, celkem 43 128 bajtů
Než si stačíte přečíst technické údaje o letounu, zmizí a "přiletí" F-19. Po stisku tlačítka se dozvíte podrobnosti o programátorech. Další blokem je identifikace letounu (AIRCRAFT IDENTIFICATION), je vlastně testem, zda máte originál hry. Majitel manuálu lehce rozpozná každý z 20-ti letounů, které mu mohou být v tomto testu představeny na obrazovce. Díky tomu pak může plně využít všech nabídek programu. Neuhodnete-li typ letadla, objeví se text: ERROR, WRONG IDENTIFICATION. Typ letounu v seznamu volíte pomocí Q, A, O, P a ENTER. Po správné identifikaci se vypíše text: CORRECT IDENTIFICATION. S přiloženým obrázkem však nebudete mít problém.
2. VOLBA MISE (ÚKOLU)
Po identifikaci se vypíše LOAD MISSION. Vyčkejte, až se to nahraje. Na obrazovce se vpravo dole objeví obrázek poznámkového notesu s těmito texty:
START NEW PILOT - první let, vložte své jméno. Program pak automaticky skočí do volby BEGIN A MISSION!
SAVE THIS PILOT - nahrání vámi dosažených výsledků na pásek.
RECALL PILOT - znovu nahrajete své výsledky do počítače.
BEGIN A MISSION
Volba a zahájení mise (úkolu). Nahoře nad notesem je vaše zařazení, počet odlétaných misí (MISSION FLOWN), počet naposledy získaných bodů v boji (LAST MISSION PTS), vaše nejlepší bodové hodnocení (BEST MISSION PTS) a vaše body celkem (TOTAL POINTS). Na začátku máte všude samozřejmě 0 bodů. Zahajte misi a vyberte si místo boje. Máte tyto možnosti:
LIBYA TRAINING - trénink v Libyi. Zde můžete experimentovat s výzbrojí a zkoušet metody útoku na cíle. Z tohoto důvodu vás nepřátelské zbraně nebudou moci sestřelit! Startujete z letadlové lodi America ve Středozemním moři.
LIBYA - boje v Libyi. Startujete z letadlové lodi America ve Středozemním moři a z pozemních základen ve středomoří. Akce jsou vedeny proti Libyi s nepříliš kvalitní armádou.
PERSIAN GULF - akce v Perském zálivu. Startujete ze základen spřátelených arabských zemí v jižní části zálivu. Cílem budou objekty a základny v Íránu, který podporuje mezinárodní terorismus (jak aktuální téma ).
NORTH CAPE - boje v severní Evropě. Tajné mise ze základen v severním Norsku proti cílům na poloostrově Kola v Rusku. Zde je vybudován veliký vojenský komplex se základnami ponorek, leteckých i pozemních sil.
CENTRAL EUROPE - boje ve střední Evropě. Ze základen NATO v západní Evropě podnikáte akce proti vojenským silám bývalé Waršavské smlouvy (zde se bohužel ještě neprojevilo uvolnění mezinárodního napětí, program vznikal v roce 1989, chudáci Čechoslováci ).
Nejlépe je začít LIBYA TRAINING a seznámit se s ovládáním F-19, které je dosti komplikované. Poté přejděte dále k dalším misím, kde postupně roste i bodové ohodnocení za splnění úkolu, ale i umění pilotů protivníka a obsluhy raket.
3. DRUHY MOŽNÉ VÁLKY
V každé z těchto oblastí si pak můžete navolit "druh války", podle níž pak roste i riskantnost vaší akce. Je to buď:
COLD WAR - studená válka. Jsou vedena diplomatická jednání, přesto teroristické akce zvyšují napětí. Vojenské síly protivníka jsou stále v klidu.
LIMITED WAR - diplomacie bez výsledku. Rozhodnuto přikročit k omezené válce v oblasti. Bojové síly protivníka jsou v pohotovosti.
CONVENTIONAL WAR - v regionu začala plná, konvenční válka (bez užití nukleárních zbraní). Nepřátelské síly jsou již v akci, popřípadě plně v pohotovosti.
4. DRUHY MISÍ (ÚKOLŮ)
Po navolení "druhu války" si lze volit druh úkolu. Jsou to buď:
BOMBING PPACTICE - trénink v Libyi spočívající v bombardování nechráněných cílů podél Syrtského zálivu (severní pobřeží Libye).
AIR-AIR PPACTICE - opět součástí libyjského tréninku, jedná se o simulované vzdušné souboje nad Benghazi (severní pobřeží) a leteckou základnou Benin. Nejsou zde základny protiletadlových raket typu SAM!
DRESS REHEARSAL - poslední tréninková zkouška, kompletní simulovaná mise proti Tripolisu, který je chráně jak bateriemi protivzdušných raket SAM, tak stíhacím letectvem!
AIR-AIR MISSIONS - v období studené války je třeba tajně zničit určený nepřátelský letoun. Je nutné dbát na utajení letu a celé akce! Jinak se jedná o letecké souboje (v době války). Vaším cílem bude důležitý, dobře bráněný letoun, který nemůže být zachycen a zničen běžným způsobem.
STRIKE MISSIONS - v období studené války, fotoprůzkumné a občasné tajné bombardovací akce na různé pozemní cíle. Jinak jde o pravidelné bombardovací a příležitostné fotoprůzkumné akce proti rozmanitým pozemním i námořním cílům a zařízením (v období války).
5. SÍLA PROTIVNÍKOVY ARMÁDY
Můžete si ji navolit ve třech různých stupních:
GREEN OPPONENTS - zelenáči, vycvičenost a efektivnost personálu velmi nízká. Vybavení a zbraně často zastaralé a neudržované.
REGULAR OPPONENTS - pravidelná armáda se současným vybavením a dobrým tréninkem. Má ale malé bojové zkušenosti, což způsobuje pomalé reakce a chyby.
VETERAN OPPONENTS - nepřítel vybaven nejnovější výzbrojí, kterou obsluhují převážně váleční veteráni s bohatými zkušenostmi. Předpoklad velmi rychlých reakcí.
6. DRUH PŘISTÁNÍ LETOUNU
Zde lze přihlédnout k vaším předpokládaným schopnostem. Jelikož správné přistání letounu bývá nejtěžší, můžete si navolit, kolik toho váš F-19 snese, a tak si přistání ulehčit. Lze volit toto:
NO CRASHES - nelze havarovat pádem na zem, letoun se odrazí zpět. Jakýkoliv dotek přistávací dráhy se automaticky považuje za bezpečné přistání.
EASY LANDINGS - pro bezpečné přistání musí být rychlost F-19 pod 300 mil/hod. Podélný náklon od -9 do +45 stupňů (viz dále). Příčný náklon (viz dále) může být maximálně 45 stupňů. Přiměřený úhel klesání na dráhu.
REALISTIC LANDINGS - bezpečné přistání vyžaduje rychlost pod 200 mil/hod, podélný náklon od 0 do 20 stupňů, příčný náklon ne větší než 16 stupňů a velmi mírné klesání na dráhu.
7. MISSION BRIEFING
Těsně před letem se dozvíte přesný popis úkolu a cíle, na nějž máte zaútočit.
8. FLIGHT PLAN
Letový plán, dozvíte se tyto údaje:
TAKEOFF - místo vašeho startu a souřadnice na mapě.
LANDING - místo, kde budete přistávat a jeho souřadnice.
TIME - dozvíte se, zda letíte ve dne (DAY), nebo v noci (NIGHT).
FUEL - je oznámeno minimální množství paliva potřebného pro splnění úkolu. Množství paliva je udáváno v librách.
9. MOŽNOST NOVÉ VOLBY
Po výběru ze všech těchto výše uvedených voleb (potvrdíte stiskem ENTER) se na obrazovce objeví opět jiný poznámkový notes s těmito volbami:
GO ON LEAVE - vrátíte se zcela na začátek na volbu mise.
SELECT NEW MISSION - návrat zpět k volbě druhu mise. Opětovnou volbou dostáváte různé nové úkoly, takže si lze vybrat ten, který vás zaujme.
INTELLIGENCE BRIEF - zde získáte podrobnou zprávu výzvědné služby o výzbroji a zařízení, kterou má protivník v oblasti cíle. Jsou to údaje o letadlech, radarech, raketách a podobně.
MISSION BRIEF - viz sedmá kapitola tohoto návodu. Připomene si vám váš úkol a cíle.
ARM YOUR PLANE - vyzbrojování letounu F-19 do konkrétní akce.
10. VÝZBROJ LETOUNU F-19
Takže se konečně začíná dít něco důležitého! Zbraně! Letoun F-19 Stealth vzhledem ke své konstrukci, kde byl kladen důraz na minimální čelní plochu, od níž by se mohly odrážet paprsky nepřátelských radarů, nemá pod křídly obvyklé závěsníky pro zbraně. Veškerá výzbroj je nesena v pumovnici uvnitř trupu. Pumovnice (WEAPON BAY - WB) je čtyřdílná (BAY 1-4) a do každé její části lze vložit jakoukoliv vámi vybranou kombinaci zbraní. Po vstupu do této sekce programu vám počítač nabídne v dolní části obrazovky seznam 18 možných náplní každé ze čtyř částí pumovnice. Zcela nahoře vidíte již předvolenou kombinaci výzbroje a množství neseného paliva (FUEL). S tím však nemusíte (podle úkolu) souhlasit a můžete si navolit jinou výzbroj. Uprostřed obrazovky je pak popis vlastností a účelu každé zbraně. Ta zbraň, jíž se text týká, je zdůrazněna blikáním. Takže se do toho pustíme.
11. NAPLNĚNÍ JEDNÉ ČÁSTI PUMOVNICE
4xSIDEWINDER - protiletecká řízená střela s infračerveným (IR) naváděním krátkého dosahu (15 mil). Odpalujte v minimální výšce 300 stop, nebo výše! 300 stop je asi 100 metrů, 1 stopa je 30,5 cm.
3xAMRAAM - protiletecká řízená střela středního doletu (asi 20 mil). Odpalujte ve výšce 300 stop a výše.
1xHARM (HIGH SPEED ANTI RADAR MISSILE) - protiradarová střela. Navádí se sama na záření zaměřeného nepřátelského radaru. Vypouštět ve výšce od 1 000 do 60 000 stop.
2xPENGUIN - řízená střela proti námořním cílům (lodím). Odpálit ve výšce od 1 000 do 30 000 stop.
1xHARPOON - řízená střela proti námořním cílům (lodím). Odpálit ve výšce od 300 do 30 000 stop.
2xMAVERICK - velmi rozšířená letecká řízená střela na kratší vzdálenost (nejlépe pod 10 mil) proti různým pozemním i námořním cílům. Odpálit ve výšce od 5 000 do 30 000 stop.
2xPAWEVAY - laserem naváděná bomba proti budovám a bunkrům. Odhazovat ve výškách od 500 do 2 000 stop.
2xROCKEYE - časovaná volně padající bomba proti budovám, raketovým základnám a lodím. Odhazovat ve výšce od 500 do 2 000 stop.
2xDURANDAL - speciální časovaná bomba proti rozjezdovým dráhám letišť. Raketový motor ji urychlí natolik, že
exploduje pod povrchem dráhy a tvoří veliké krátery. Odhodit v 500 až 2 000 stopách.
3xSLICK - volně padající bomba proti budovám, bunkrům, lodím a základnám raket. Odhazovat ve výšce 2 000 až 8 000
stop.
3xSNAKEYE - časovaná volně padající bomba proti budovám a lodím. Shazovat ve výšce od 500 do 2 000 stop.
2xROCKEYE II - laserem naváděný svazek bomb proti bunkrům a budovám. Odhazovat v 500 až 2 000 stopách.
2xFIREYE - volně padající bomba proti budovám, bunkrům, lodím, raketovým základnám. Odhazovat ve 2 000 až 8 000 stopách.
2xFAE - časovaná bomba proti bunkrům, ponorkovým základnám. Odhazovat v 500 až 2 000 stopách.
2xIN CLUSTER - časovaná bomba proti budovám, bunkrům, raketovým základnám. Působí ve velkém okruhu od místa dopadu, obsahuje totiž svazek mnoha menších bomb. Shazovat v 500 až 2 000 stopách.
lxB-1 MINELETS - časovaná bomba proti základnám raket a letištním dráhám. Shazovat v 5 000 až 2 000 stopách.
1xIR CAMERA - infrakamera, kterou lze instalovat pro výzvědné lety místo zbraní. Kapacita 500 snímků, 135 mm objektiv. Lze snímkovat z výšek 20 až 24 000 stop.
1x1500 LBS FUEL - přídavná nádrž na 1 500 liber paliva pro dlouhé lety, instaluje se do pumovnice místo zbraní. Prodlouží dolet F-19 asi o 15 procent.
Zcela dole pod seznamem výzbroje jsou texty:
CHANGE BAY - změna části (BAY 1-4) pumovnice. Ta část pumovnice, do níž volíte výzbroj, je barevně zvýrazněna. Nastavením na CHANGE BAY a stiskem ENTER se navolí další BAY.
ARMING COMPLETE - vyzbrojování je ukončeno. Na tuto volbu se nastavte, až budete plně spokojeni se zvolenými zbraněmi.
Po vyzbrojení F-19 se pak objeví text: START THE TAPE. FLIGHT PREPARATION UNDERWAY! (Spusťte pásek. Přípravy k letu jsou již zahájeny!). Po nahrání těchto bloků se již objevíte na letišti, z něhož budete startovat ke splnění úkolu. Bude proto dobré se podrobně seznámit s celou kabinou "počítačového" F-19 a funkcemi jeho přístrojů.
12. POPIS VYBAVENÍ KABINY PILOTA
12.1 PRŮHLEDOVÝ DISPLEJ - HUD
Průhledový displej ve výši hlavy pilota HUD (HEAD UP DISPLAY) je dnes běžným vybavením všech moderních stíhacích a bombardovacích letounů. Je to v podstatě šikmo umístěný průhledný panel, na nějž se pomocí speciálního zařízení promítají údaje důležité pro pilota. Výhody jsou zřejmé, jelikož je HUD umístěn nad přístrojovou deskou před očima pilota, nebrání výhledu z kabiny a zároveň poskytuje okamžitě informaci například o kursu, výšce, rychlosti a veškeré informace o cíli, jeho zachycení, sledování a pohotovosti k odpálení zbraní. Sledujte dále nákres HUDu a rozložení promítaných údajů na jeho povrchu.
(A) KURS LETOUNU - tato stupnice vyznačuje kurs (směr letu) F-19. Letíte-li na sever, je kurs 360 stupňů (nebo 000), jižní kurs je 180. Bod, pro nějž kurs platí je malá čárka na HORNÍ straně stupnice, uprostřed!
(B) KURS NA CÍL - souřadnice hlavního cíle (PRIME TARGET) jsou uloženy do paměti palubních počítačů před startem. Kurs na cíl se promítá na HUDu a je vyznačen malou čárkou na dolní straně stupnice. F-19 bude směřovat na cíl, pokud se obě čárky (horní i dolní) kryjí! Pokud tlačítkem X přepnete kursy, bude se na HUD vyznačovat zpáteční kurs na vaše letiště, sledujte změnu polohy čárky po stisku X.
(C) RYCHLOST LETU - tato pohyblivá stupnice vyznačuje rychlost (v mílích za hodinu) F-19. Rychlost na stupnici označuje delší čárka uprostřed! Maximální rychlost F-19 je něco přes 600 mil/hodinu, minimální rychlost by neměla klesnout pod 100 mil/hod, jinak letoun ztratí (bez vysunutých klapek) vztlak a padá k zemi!
(D) MINIMÁLNÍ RYCHLOST - plná svislá čára na stupnici rychlosti upozorňuje na nebezpečnou hranici 100 mil/ hodinu! Hrozí pád F-19.
(E) VÝŠKA LETU - pohyblivá stupnice vpravo ukazuje výšku letu ve stopách. Výšku ukazuje opět delší čára uprostřed stupnice. Do výšky 1 000 stop je dělení po stovkách, nad 1 000 stop je dělení po tisících. Přitom 1 000 stop je 300,5 metru, takže pozor na výšku!
(F) PITCH - PODÉLNÝ NÁKLON - číselný údaj ve stupních udávající pilotu, kam směřuje podélná osa letounu. Je-li údaj kladné číslo (napřípklad PITCH: 32), směřuje příď nahoru, letoun stoupá. Je-li údaj záporné číslo (PITCH: -17), příď směřuje dolů a letoun klesá. Let kolmo nahoru, tzv. svíčka, je při PITCH: 90, let přímo kolmo dolů je při PITCH: -90.
(G) ROLL - PŘÍČNÝ NÁKLON - číselný údaj ve stupních udávající pilotu, jak je nakloněna příčná osa (náklon křídel) letounu. Při každé zatáčce poznáte okamžitě, jak je letoun nakloněn, čili jak ostře zatáčku točí. Mezním případem je pak "nožový let" (ROLL: 90), kdy křídla směřují kolmo dolů k zemi a nevytvářejí žádný vztlak. Schopnost ostře točit zatáčky se zlepší, vysunete-li klapky (stisk F, indikátor (4)).
(H) RNG: - RANCE - VZDÁLENOST - číselný údaj oznamující pilotu, jak daleko je cíl, který byl zachycen zaměřovacím zařízením zbraňového systému.(například RNG: 17,5). Vzdálenost je opět v mílích. Na vzdálenosti závisí účinnost palubních zbraní.
(I) RELEASED - ODHOZENÍ BOMB - nápis RELEASED v horní části HUDu se objeví po stisku spouště bomb. Bomby padají dolů na místo, které se nachází v kruhovém zaměřovači (L) pro bombardování. Pokud ovšem cíl není v tomto kroužku, máte smůlu, nic nezasáhnete. Rovněž viz (K) a (L).
(J) FILM: 500 - LETECKÁ KAMERA - v některých misích dostanete za úkol proletět nad důležitou základnou nepřítele a zhotovit špionážní snímky. V pumovnici (například číslo 3) máte kameru s teleobjektivem. Po aktivaci kamery (stiskem tlačítka 3, viz také body (32 - 37)) se na HUDu objeví nápis FILM: 500 oznamující, že máte k dispozici 500 snímků. Přílet nad určené území je oznámen na (38) textem: NOW OVER: PHOTO AREA, opuštění území pro snímkování textem: LEAVING: PHOTO AREA. Nasměrujte se na cíl (např. ponorkovou základnu) a stiskem 0 spouštíte kameru. Snímkuje se, pokud držíte 0. Ubývání filmu ukazuje indikátor (J).
(K) ZAMĚŘENÝ POZEMNÍ CÍL - zakreslen je pozemní cíl (přistávací dráha letiště), který byl zaměřen zbraní určenou na pozemní cíle. Zaměřený a sledovaný cíl má okolo sebe onen typický obdélník. Tento cíl vůbec nemusí být hlavní cíl (PRIME TARGET).
(L) MÍSTO DOPADU BOMBY - po aktivaci zbraně proti pozemním cílům se blízko středu HUDu, kde je znak širokého
W, objeví kruhová značka (L) sdělující pilotu, kam by dopadla bomba, pokud by ji v tento moment odhodil. Pokud chcete zasáhnout zaměřený cíl, musíte opatrně manévrovat s F-19 tak, aby se cíl (dráha letiště) a zaměřovací obdélník (K) dostaly do středu kruhové značky dopadu (L). V ten moment stlačte spoušť odhozu bomb! Čára, která spojuje W ve středu HUDu a kruhovou značku dopadu, ukazuje směr pohybu F-19 vůči povrchu země. Lze ovšem také bombardovat cíl jiný, než ten, který je zaměřen. Jste-li blízko a rozpoznáte cíl, musíte jej dostat do kruhové značky dopadu (L) a stisknout spoušť.
12.2 - PŘÍSTROJOVÁ DESKA
Přístrojová deska F-19 je rozčleněna do několika celků. Na první pohled jsou viditelné tři obrazovkové displeje. Velký levý (13) zobrazuje mapy území, pravý velký (38) slouží pro výpisy textů, jako je hlášení o stavu výzbroje, stavu systémů o cílech, atd. Malý displej uprostřed (10) je obrazovka radaru. Pod touto obrazovkou a okolo obou velkých displejů pak jsou soustředěny indikační signálky různých elektronických a pohonných systémů. Pro snadnější orientaci v množství kontrolek sledujte nákres přístrojové desky, kde je čísly vyznačeno umístění popisovaného zařízení.
(1) WB - WEAPON BAY - PUMOVNICE - signalizační světlo indikuje otevření dveří pumovnice. Zelenomodrá barva - otevřeno, modrá - zavřeno. Otevření a zavření pumovnice se provádí stiskem tlačítka U. Pumovnici se uzavírá rovněž stiskem Y, viz (32 - 37).
(2) LG - LANDING GEAR - PŘISTÁVACÍ PODVOZEK - signalizační světlo indikuje vysunutí (zelenomodrá), nebo zasunutí (modrá) podvozku letounu. Zasunutí i vysunutí je stiskem tlačítka G. Po startu ihned zasuňte podvozek, zvyšuje totiž vaši zjistitelnost radary (viz 26) a snižuje rychlost letu! Sledujte kontrolku!
(3) SB - SPEED BRAKES - RYCHLOSTNÍ BRZDY - signalizační světlo indikující vysunuté aerodynamické brzdící štíty a zabržděný podvozek (zelenomodrá), nebo uvolněné brzdy podvozku a zasunuté aerodynamické štíty (modrá). Brzda se ovládá stiskem B. Brzdící štíty aktivujte před dosednutím na dráhu, pro snížení rychlosti přistání a následné zabrždění. SB lze vhodně využít i při vzdušných soubojích pro rychlé snížení rychlosti.
(4) FLP - FLAPS - PŘISTÁVACÍ KLAPKY - signalizační světlo indikující vysunuté vztlakové přistávací klapky na křídlech F-19 (zelenomodrá), popřípadě zasunuté (modrá). Klapky se ovládají stiskem F. Vždy kontrolujte barvu signálky!
(5) A - ACCELERATE - ZRYCHLENÝ CHOD - signálka indikující zapnutý (bliká žlutě) zrychlený chod programu. Lze toho vhodně využít při dlouhých trasách. Po startu a zasunutí podvozku a klapek stlačte H, kontrolka by měla začít blikat. Zrychlení nelze zapnout kdykoliv, funguje jen nad územím spojenců!
(6) T - TARGET - INDIKÁTOR CÍLE - signálka má zelenou, nebo červenou barvu. Bohužel mi není přesně znám význam přepínání barev v souvislosti s mapou (13).
(7) G - GUN - KANÓN - svit této kontrolky ve žluté barvě znamená zapojení zaměřovačích systémů pro palubní kanón typu M-61. K zapojení dojde stiskem tlačítka 5. Zároveň se na průhledovém displeji HUDu (v místě znaku W) objeví zaměřovací kruh pro kanón a rozsvítí kontrolka (32). Zásoba střeliva je jen 650 nábojů a kanón střílí v dávkách po 25 nábojích. Můžete tedy odpálit jen 26 dávek z kanónu! Cíl musíte mít přesně v zaměřovacím kruhu. Účinný dosah kanónu je však jen asi 4 míle.
(8) B - BOMBS - BOMBY - pokud indikátor svítí žlutě, signalizuje to zapojení zaměřovačích systémů (viz 32 - 37) pro shoz bomb na pozemní (i námořní) cíle. Jejich činnost se projeví značkou dopadu (L) na HUDu.
(9) M - MISSILES - RAKETY - pokud tento indikátor svítí žlutě, jsou zapojeny naváděcí systémy pro rakety (naváděné zbraně).
(10) PALUBNÍ RADAR - obrazovka radaru ukazuje pozemní, námořní a vzdušné cíle v rozsahu 100 mil, 25 mil a 12 mil. Elipsy na obrazovce vždy půlí nastavený rozsah. Je-li nastaven na 100 mil, je první elipsa v 50 a druhá ve 25 mílích. Tedy až se cíl dostane zcela do vnitřní elipsy, pak přepněte rozsah. Blikající čtvereček na radaru znázorňuje pozemní cíl, který je vhodný ke zničení. Malý trojúhelník je letoun, blížící se kosočtvereček je raketa SAM! Pozor! Ne každý cíl, který zachytíte na HUDu, se musí objevit na radaru (např. letiště). Někdy však je letiště vyznačeno neblikajícím čtverečkem. Koukněte na podrobnou mapu (13), je-li tam delší čárka, je to letiště.
(11) INDIKÁTOR ROZSAHU RADARU - číslo v obdélníku (100 mil) ukazuje maximální dosah radaru F-19. Rozsah lze přepnout tlačítkem Z (ZOOM - zvětšit) na 25 mil a na 12 mil.
(12) T - TARGET - INDIKÁTOR CÍLE - indikátor druhu cíle zachyceného sledovacími systémy F-19. Zachycený cíl je označen značkou (K) na HUDu. Pokud systém sleduje a zachycuje vzdušné cíle, má indikátor žlutou barvu, je-li barva červená, sleduje cíle pozemní a námořní. O jaký druh zachyceného cíle (typ letounu, druh raket, druh stavby) jde, se dozvíte po stisku tlačítka T (TARGET). Informace se vypíšou na pravý displej (38). Pokud stlačíte T a žádný cíl nebyl systémy F-19 zachycen, vypíše se na (38) například GROUND TARGET: NONE ACQUIRED (nebyl zachycen žádný pozemní cíl), nebo AIRCRAFT: NONE ACQUIRED (nezachycen žádný letoun). Přepnutí druhu zachycovaných cílů (pozemní/vzdušné) se provede automaticky aktivací příslušných zbraňových systémů (viz body 32 - 37), nebo stiskem M - viz dále. Pozor! Nepleťte si funkci indikátoru s druhem cílů na radaru (10), tam jsou cíle všech druhů!
(13) DISPLEJ MAPY UZEMÍ - tento veliký displej zobrazuje vždy mapu území nad nímž se pohybujete. Po startu do akcí v Libyi zobrazuje mapu Středozemního moře a libyjského severního pobřeží (severní Afrika). Tato mapa má dvě měřítka. Podrobnou mapu na displeji uvidíte po stisku tlačítka L. Zobrazení F-19 pak bude formou malého letadélka a jeho natočení bude odpovídat směru letu. Letadlová loď America a dva doprovodné křižníky budou na podrobné mapě zobrazeny třemi čárkami (America je ta nejdelší). Během letu k cíli sledujte podrobnou mapu. Malé čtverečky a delší čárky jsou možné cíle. Čárkami jsou znázorněna letiště, čtverečky často představují baterie protiletadlových raket SAM.
(14) POLOHA LETIŠTĚ (LETADLOVÉ LODI) - světlý blikající bod na mapě zobrazuje polohu letiště, popřípadě letadlové lodi při startu z moře. Pozor, při návratu z akce nemusíte přistávat na stejném letišti!
(15) POLOHA LETOUNU F-19 - druhý světlý blikající bod vzdalující se od letiště (pořípadě letadlové lodi) je váš F-19.
(16) POLOHA HLAVNÍHO CÍLE - tmavý blikající bod na území nepřítele vyznačuje umístění hlavního cíle (PRIME TARGET), který je nutno zničit. Na podrobné mapě jsou pak tmavými čtverečky vyznačeny i další cíle (letiště, radary, budovy a podobně).
(17) RWR - RADAR WARNING RECEIVER - jedná se o výstražný radiolokační přijímač. Tento důležitý indikátor signalizuje pilotu zvukovým signálem (pípnutí), že F-19 se dostal do paprsku cizího radaru. Začne-li RWR pípat a blikat červeně, je to útok raket země-vzduch typu SAM naváděných radarovým zařízením, zkontrolujte radar (10), blíží-li se kosočtverečky (SAM). Zrovna tak může jít o útok raketami stíhačky nepřítele. Dále viz (23).
(18) IWR - INFRARED WARNING RECEIVER - další důležitý přístroj, který však na rozdíl od ostatních nelze doopravdy vyrobit. Signálka (18) totiž upozorňuje pilota na to, že je zaměřen raketami s infračerveným naváděním, což se nedá zjistit. Ve skutečnosti se takovéto střely samy navádějí pasivně (bez vyzařování energie - nemají naváděcí radar) na zdroj infrazáření, čímž jsou například motory letounu. Vy zde zareagujete tak, že použijete vystřelovací světlice (stisk I). Dále viz bod (34).
(19) V - VARIOMETER - sloupcový indikátor zobrazující vertikální rychlost F-19, čili klesání (sloupec směřuje dolů od středu), nebo stoupání (sloupec směřuje nahoru od středu). Přesnější údaj o úhlu stoupání a klesání poskytuje údaj PITCH (F) na displeji HUDu.
(20) C - VÝKON MOTORŮ F-19 - sloupcový indikátor zobrazující výškou sloupce velikost tahu obou motorů F- 19. Létejte ekonomicky, ne stále na plný plyn! Dále viz (22).
(21) F - EUEL - PALIVO - sloupcový indikátor zobrazující výškou sloupce množství paliva v hlavní (nikoliv přídavné) nádrži letounu. Při dlouhých letech nebo velké spotřebě je nutno letět ekonomicky, snížit rychlost! Máte-li naloženou v pumovnici přídavnou nádrž, lze pak přečerpat její obsah do hlavních nádrží a letět dále. Provede se to aktivací té části pumovnice, v níž je přídavná nádrž (viz 32 - 37).
(22) PLYNOVÁ PÁKA MOTORU - po zapnutí motorů stiskem E (ENGINES) a přidání plynu se posouvá páčka na tomto indikátoru, a indikuje tak nastavení plynové páky motorů. Plyn přidáváte a ubíráte tlačítky K a J (je na nich + a -). Po zapnutí motorů (E) se musí ve sloupci indikátoru výkonu (20) objevit malý světlý sloupec! Jinak nejsou motory spuštěny.
(23) ECM - ELECTRONIC COUNTER MEASURE - důležitá část elektronické výzbroje F-19. Je to indikátor zapnutí elektronického rušení nepřátelských radarů. Je-li na F-19 naváděna cizí raketa (signalizuje RWR (17)), zapnutí ECM (stiskem R) způsobí vyzařování elektronických signálů, které zmatou naváděcí radary raket, což dává šanci úniku. Zapnuté ECM signalizuje žlutá signálka, po čase se vypíná, na blížící se vypnutí rušení upozorní změnou barvy kontrolky na červenou. Ve většině případů je nutno ECM zapnout znovu!
(24) IRJ - INFRA RED JAMMING - další důležitá věc pro obranu F-19. Tato signálka ukazuje uvedení do činnosti systému obrany proti raketám naváděných na cíl detektory infračerveného záření. Infračervené záření (tepelné) vyzařuje každý motor letadla, raket a podobně. F-19 i jiná letadla se tomu brání vystřelováním mnoha speciálních světlic, na něž se pak mylně zaměří naváděcí systém cizích raket. Světlice se odpalují stiskem I. Po odpálení se rozsvítí IRJ žlutě.
(25) DCY - DECOYS - tato signálka se rozsvítí po vypuštění tzv. decoys. Ty slouží ke zmatení radarových naváděcích systémů. Decoys jsou mračna hliníkových proužků (fólie) vypuštěných z letadla. Takový mrak drobných kovových proužků způsobí silné odrazy radarových paprsků (klamný cíl) a následně zaměření střely jinde, než je váš F-19! V trupu F-19 je uloženo 15 dávek decoys, které lze vypustit stiskem D.
(26) INDIKÁTOR "NEVIDITELNOSTI" - tento sloupcový indikátor upozorňuje pilota, nakolik je v té chvíli možná detekce F-19 radary protivníka. Speciální konstrukční materiály a tvary F-19, výzbroj uvnitř trupu, vše je zde proto, aby se paprsky radarů mohly jen zcela nepatrně odrážet od trupu F-19, což vlastně způsobuje jeho "neviditelnost". Tu však porušíte už jen tím, že otevřete pumovnice - rozsvítí se fialové signálky indikátoru, nebo máte dlouho vysunutý podvozek. Vše, co trčí ven, lze indikovat radarem! I let ve velké výšce zvyšuje vaši viditelnost radary, proto se držte nízko u země! Největší "neviditelnost" je, když kontrolky (1) až (4) jsou modré (všechno zasunuto) a indikátor (26) má 1 až 2 čtverečky modré, dobré je to, je-li způli žlutý. Špatné je to, je-li téměř celý fialový.
(27) E - ENEMY - NEPŘÍTEL - svítící (žlutá) signálka oznamuje, že na displeji (38) je zpráva o nepřátelském cíli. Zprávu obdržíte po stisku T.
(28) W - WEAPONS - ZBRANĚ - svítící (žlutá) signálka oznamuje, že na pravém displeji (38), je seznam zbraní s počtem jednotlivých kusů zbylých v pumovnici. Seznam vyvoláte stiskem W.
(29) S - STATUS - STAV LETOUNU - svítící signálka oznamuje, že na displeji je tentokrát stav systémů letounu. Ten je vypsán po stisku tlačítka S. Shora je pak na displeji uvedeno: DECOYS 15 - počet náloží k rušení radarů; JAMMERS OK - stav elektronického rušícího zařízení ECM; FIRE CNTL OK (FIRE CONTROL) - stav odpalovacího zařízení zbraní; FLGT CNTL OK (FLIGHT CONTROL) - stav ovládání letounu; FUEL TANK OK - palivové nádrže bez závad; BAY DOORS OK - dveře pumovnice jsou funkční. Pokud je vše v pořádku, je všude uvedeno OK, avšak je-li tam LGT (LIGHT), jde o lehké poškození (po zásahu raketou SAM), HVY (HEAVY) je těžké poškození (další zásah). OUT pak znamená úplné vyřazení z funkce! Je-li u BAY DOORS uvedeno JAM, znamená to, že jsou rozmáčklé a zůstanou v poloze, jaké byly před tím. Pokud byly zavřeny, je to konec, žádáná zbraň už nejde aktivovat, což je konec akce!
(30) R - RADIO MESSAGE - svítící signálka oznamuje, že na displeji je radiová zpráva z velitelství. Například zpráva před startem z letiště a podobně.
(31) I - INS - INTERNATIONAL NAVIGATION SYSTEM - tato kontrolka se rozsvítí po zapojení systému INS (Mezinárodního Navigačního Systému, stiskem N). Po zapnutí systému se rozsvítí (31), na displeji se vypíše INS ENGAGED, zablokuje se řízení letounu a ovládacími tlačítky lze pomalu měnit polohu cílového čtverečku (16) na mapě (13). Po přepnutí (viz také (B)) pomocí stisku X se dá naopak měnit poloha letiště. INS se vypne opětovným stiskem N, text INS DISENGAGED. Lze si tak ručně nastavit kurs na cíl, nebo zpět na letiště, pokud chcete třeba letět oklikou. Jen pro zkušené piloty!
(32 - 37) KONTROLKY A AKTIVACE ZBRANÍ - tyto kontrolky se rozsvítí, pokud aktivujeme zaměřovací systémy jednotlivých zbraní uložených ve čtyřech částech pumovnice (označených 1 až 4) a palubního kanónu. Zbraně aktivujeme stiskem stiskem tlačítek 1, 2, 3 a 4. Následkem toho se otvírá pumovnice, svítí kontrolka (1). Kanón aktivujeme tlačítkem 5, svítí (32). Jaké zbraně v každé části pumovnice máme, se ukáže po stisku tlačítka W (WEAPONS). Je-li v pumovnici číslo 1 Sidewinder, po stisku 1 se rozsvítí kontrolka (34). Obdobně u dalších zbraní. Pokud sebou vezete například v pumovnici číslo 4 palivo navíc (EXTRA FUEL), stačí stisknout 4 a palivo se přepumpuje do hlavní nádrže. Vypnutí zaměřovacích systémů zbraní se provede stiskem Y, pak se rozsvítí signálka (33) a ostatní zhasnou, zavře se WB a kontrolka (1) svítí modře. Systémy F-19 však dál sledují cíle!
(38) DISPLEJ PRO VÝPIS HLÁŠENÍ - zde dostáváte všechny zprávy během letu, výpisy o zbraních, cílích, o stavu a poškození F-19 atd.
13. STRIKE MISSION (BOMBARDOVÁNÍ)
Na začátku musím všechny upozornit na důležitou věc. Z důvodů velké složitosti programu, programová kontrola stisku klávesnice není tak častá, jak bývá obvyklé. Proto každý stisk tlačítka musí být delší, aby si program stihl otestovat, co jste stiskli! Jinak na stisk nezareaguje! Po každém stisku si ověřte, zda zareagovala kontrolka.
a) Zapnout motory (stisk E), bílý sloupec v (20).
b) Stiskem K přidat plyn na maximum, kontrola (20).
c) Vysunout klapky (stisk F), kontrola (4).
d) Odbrzdit (stisk B), kontrola (3).
e) Sledujeme (C) zda se pohyb po dráze zrychluje.
f) F-19 se zvedá sám, nebo mu pomůžeme pohybem joysticku (k sobě). V letu jej ovládáme Q, A, O, P, nebo 6 až 9.
g) Zasunout klapky (stisk F), podvozek (stisk G), až pak stisk H pro urychlení letu. Na mapě (13) zjistíme kde je cíl, přepneme si mapu na podrobnou (stisk L).
h) Řízením srovnáme (A) a (B) do 1 bodu a letíme na cíl.
i) Stlačíme W a na (38) si zkontrolujeme, jaké kde máme zbraně.
j) Stlačíme Y, zaměřovací systémy zbraní jsou tím vypnuty, ale systémy F-19 budou sledovat možné cíle na zemi i ve vzduchu. Indikátor T (12) svítí červeně, na HUDu se budou ukazovat zachycené pozemní cíle.
k) Je-li zachycen nějaký pozemní cíl, objeví se na HUDu zaměřovací obdélník (K). Stiskneme T a vypíšou se data cíle na (38). Pokud radar (10) ukazuje více cílů, stiskem mezerníku si přepínáte zachycené cíle a zaměřovací obdélník (K) se na ně přesune. Tak se můžete zaměřit na ten cíl, který chcete, pokud jich více je.
l) Stiskem M pak lze přepnout systém sledování na vzdušné cíle, (12) bude žlutá. Zároveň sledujeme radar (10) a podrobnou mapu (13) a kontrolujeme si cíle které se objevují. Stálým přepínáním (stisk M) kontrolujeme situaci na zemi i ve vzduchu.
m) Jsme-li blízko cíle (sledujte mapu 13), srovnáme kurs, výšku na několik tisíc stop. Budete-li moc vysoko, můžete cíl minout, systém ho nezachytí na HUDu, neskloníte-li příď k zemi!
n) Sledujte radar (10) a HUD (pozemní cíle). Objeví-li se na (38) text PRIME TARGET, je to ono!
o) Pomocí 1 až 4 navolte správnou zbraň a zničte cíl.
p) Budete-li protivzdušnou obranou sestřelen, nebo F-19 těžce poškozen, ihned se katapultujte (stiskem SYMBOL SHIFT), možná pak budete vyměněn za jiné zajatce.
q) Máte-li další vhodné zbraně a dost paliva, zničte další cíle v okolí. Jinak přepněte pomocí X kurs na zpáteční letiště a otočte letoun.
r) Nad územím spojenců opět stlačte H pro urychlení letu.
s) Podle podrobné mapy si nalétněte v dostatečné vzdálenosti od letiště do osy dráhy, vypněte urychlení (stisk H), snižte rychlost na 200-300 mil, vysuňte klapky (stisk F) a podvozek (stisk G), pomalu klesejte na dráhu. Vysuňte rychlostní brzdy (stisk B) a směřujte přesně do osy dráhy. Po přistání uberte plyn až na nulu a vypněte motory (stisk E). Nejdou-li vypnout, přistání se nezdařilo. Nahrajte vyhodnocení akce.
14. AIR MISSION (VZDUŠNÉ SOUBOJE)
a) Zásobte se dostatečně palivem, častými manévry v soubojích rychle ubývá!
b) Sledujte radar a možné vzdušné cíle (nebo útočníky).
c) Při manévrech a únicích se zlepší obratnost F-19, použijte klapky nebo rychlostní brzdy. Otevřená pumovnice zhoršuje obratnost.
d) Pro střelbu užívejte raket Sidewinder a Amraam (dosah 15 až 20 mil).
e) Využívejte rušení raket protivníkových letounů pomocí ECM a IRJ. Na radaru jsou útočící rakety zobrazeny malým kosočtvercem.
f) Rakety odpalte, až se na cíli utvoří dvě soustředné kružnice.
15. ZASAHOVÁNÍ CÍLŮ
VZDUŠNÝ CÍL - po zaměření je jeho poloha na HUDu vyznačena zaměřovacím obdélníkem, jehož tvar se postupně mění (viz obrázek) se zmenšující se vzdáleností cíle. V okamžiku změny na dvě soustředné kružnice lze odpálit rakety (asi od 20 mil, podle typu rakety).
POZEMNÍ CÍL - po zaměření je poloha cíle vyznačena na HUDu jiným druhem obdélníku (viz obrázek). Pokud používáte bomby, po aktivaci se objeví kroužek dopadu. Ten je nutno dostat přesně do obdélníku se zaměřeným cílem a v okamžiku, kdy se budou středy obou krýt, nebo nepatrně před tím (reakce klávesnice), stlačit spoušť bomb. Nahoře HUDu se vypíše RELEASED (odhozeno). Po zničení cíle se vypíše text: TARGET DESTROYED, popřípadě PRIME TARGET DESTROYED. Pokud tam bude TARGET MISSED, netrefili jste. Text INEFECTIVE HIT ON TARGET oznamuje, že jste sice cíl zasáhli, avšak nebyla použita správná zbraň (bomba) a proto nebyl zničen. Opakujte akci s jiným druhem bomb, nebo raketami Maverick, atd. Ono je vůbec dobré si odzkoušet vhodnost zbraní na různé cíle!
16. VYHODNOCENÍ CELÉ AKCE
Po přistání (vašem sestřelení) se nahrává poslední blok, v němž se dozvíte, jak to s vámi dopadlo. Po katapultáži nad mořem vás vyloví vrtulník spojenců, horší to bude, sestřelí-li vás například nad územím bývalého SSSR. To pak proniknete na přední strany novin Pravda, coby špión s pouty na rukou. No, nechme chmurných představ. Po úspěšné akci se radujete v baru s přáteli, rozdělují se medaile a povyšuje se. Od 2 000 bodů jste poručík, od 4 000 kapitán, od 6 000 major a od 16 000 plukovník.
17. CELKOVÉ ZHODNOCENÍ PROGRAMU
F-19 Stealth Fighter je špička mezi simulátory. Musíme se ovšem smířit s jeho velikostí a častým a dlouhým nahráváním. Složitost a nutnost zpracovat ohromné množství dat taky způsobuje pomalejší reakce na stisk tlačítek i něco pomalejší vykreslování pohledu z kabiny. Jsou to však jediné a ne příliš podstatné nevýhody. Za to budete odměněni velikou věrností v zobrazení akcí moderního letounu. Délka tohoto popisu svědčí sama o sobě. Během akce se můžete setkat téměř se vším, stejně jako skutečný pilot, počínaje přípravou na let až po ohromnou bohatost výzbroje. Vlastní let je velmi realistický a množství činností, jež musíte zvládnout, je velmi široké. Výhled z kabiny poskytuje veliké množství detailů (hlavně při větším přiblížení). Nejen hory, jezera, pobřeží, ale uvidíte množství letišť a jejich vybavení radary, věžemi, odpalovací rampy raket, bunkry, na moři jsou lodě, raketové čluny, atd. Vše je sice vykresleno "jen" vektorovou grafikou, avšak pro tento účel to postačuje. Letadla jsou ve velkém přiblížení dost detailně vykreslena, lze spatřit i letící střely SAM, nebo rakety z F-19 dopadající na cíl. Exploze po zásahu letadel a pozemních cílů jsou krásné, pohled na spršku trosek snášejících se k zemi je velmi příjemný.
18. DATA SKUTEČNÉHO F-117
Rozpětí křídel - 13,2 m
Délka trupu - 20,1m
Posádka - 1 muž
Výška - 3,8 m
Prázdná hmotnost - 18,5 tun
Vzletová hmotnost - 23, 8 tun
Pohon - 2 motory o tahu po 4900 kN
Rychlost - těsně pod rychlostí zvuku
19. CELKOVÝ PŘEHLED OVLÁDACÍCH TLAČÍTEK
Q, A, O, P, nebo 6 až 9 - řízení letu F-19
B (BRAKE) - brzdy a brzdící aerodynamické štíty
D (DECOYS) - vypuštění falešných cílů ke zmatení radarů
E (ENGINE) - zapnutí/vypnutí motorů
F (FLAPS) - vysunutí/zasunutí vztlakových klapek
G (GEAR) - vysunutí/zasunutí podvozku
H - zrychlení letu nad územím spojenců
I - vypuštění světlic ke zmatení infra naváděných raket (IRJ)
J - snížení tahu motoru (ubrání plynu)
K - zvýšení výkonu motoru (přidání plynu)
L - změna měřítka mapy
M - přepínání sledování pozemních a vzdušných cílů
N - zapnutí/vypnutí navigačního systému (INS)
R - zapnutí elektronického rušení, například radarů (ECM)
S (STATUS) - výpis stavu a poškození systémů F-19
T - identifikace zachyceného pozemního a vzdušného cíle
U - otevření/uzavření pumovnice (neaktivuje zbraně)
V - přepínání pohledu z kabiny vlevo/vpravo
W - přehled stavu výzbroje v pumovnicích a náboje kanónu
X - přepínání značky kursu na HUDu - cíl/návratové letiště
Y - uzavření pumovnice, zapojení sledování cílů
Z - změna rozsahu sledování palubního radaru
0 nebo ENTER - odpálení navolené zbraně (kanón, raketa, bomba)
1 až 4 - aktivace zbraní v pumovnici
5 - aktivace palubního kanónu
SYMBOL SHIFT - katapultáž pilota po zásahu F-19
CAPS SHIFT - zapauzování programu
SPACE - přepínání zaměřených cílů na HUDu