English Česky
  

 

aktualizováno:

 

Přispějte na provoz.

 

 

Aktuální komentáře
Popeye 1-3 (7)
Che-Man (1)
Hlášení chyb (39)
Seymour 1-6 (9)
Bruce Lee RX (2)
Abu Simbel Profana... (14)
Spy vs Spy 1-3 (3)
Olli & Lissa 1-3 (1)
Merlin (4)
další ...

 

 

důležité odkazy:
Největší archív o ZX Spectru a vše kolem něj na světě.
Všechny nedávno vydané hry na jednom místě.
Největší databáze pouků, rad a návodů.
RZX videa - kompletní herní průvodci.
Mapy tvořené přímo z herních obrazovek.
České a slovenské speccy hry.

 

Dizzy 5 - Spellbound Dizzy - návod

Tentokrát Zaks začaroval celou rodinu do uzavřeného podzemního komplexu, z které není vůbec jednoduché uprchnout. Na začátku se Dizzy objeví v obrazovce s pružným hříbkem, který slouží k tomu, aby se Dizzy mohl dostat do výše položených místností. Takže si to hned vyzkoušejte, skočte na hříbek, který vás odrazí až na mrak, který se nachází o obrazovku nad vámi, kde můžete sebrat první hvězdičku (těch bude potřeba celkem čtyřicet a jejich přesnou polohu vyčtete z přiložené mapy). Abyste se na něm udrželi, musíte neustalé poskakovat! Pokud Dizzy spadne z velké výšky na tvrdou zem, ubude mu energie, takže si na to dávejte pozor (zkuste se trefit přímo na levý okraj hříbku a z něj skočit na trampolínu). Energii si můžete doplňovat sbíráním zelených jablíček. Tak to by bylo úvodem na rozkoukání vše, teď se pustíme do práce.

 

Jděte doleva a sklouzněte do velké jámy. Na dně se nachází trampolína (TRAMPETTE), kterou seberte a položte ve vedlejší obrazovce k levému okraji jámy. Z trampolíny se několikrát odrazte, čímž se dostanete na druhou stranu propasti. V následující místnosti se pod skalním převisem povaluje pět kamenů (HEAVY ROCK). Za trsem trávy je ukryta hvězda. Jeden kámen si vezměte a hupsněte na hříbek, z kterého se odrazte doprava. Dostanete se do obrazovky se dvěma mraky a jednou hvězdou. Po mracích vlevo pak přeskákejte až na vrchol převisu a vydejte se k jezeru, na kterém plave přátelská velryba. Ta vás převeze na druhou stranu, kde se v malém výklenku nachází brzda (BRAKE SHOE). S brzdou a kamenem se vraťte přes oblaka do jámy s trampolínou (vždy se snažte trefit z mraku přímo na trampolínu, jinak si natlučete). Při pokusu trampolínu sebrat zjistíte, že už máte plné ruce, musíte tudíž něco odložit. Problém je v tom, že když položíte kámen, automaticky se vrátí na své původní místo pod převisem, takže jediná možnost je položit brzdu. Trampolínu přeneste k pravému okraji propasti a vraťte se pro brzdu. V obrazovce na startu odložte brzdu a vyskočte na mrak, kde jste našli první hvězdu. Na něm položte kámen (mraky jsou jediným místem, kde je možno kameny odkládat) a jděte k převisu pro další a vraťte se zpět na mrak. Teď byste měli mít dva kameny, se kterými se vyprávíme z úvodní obrazovky doprava, kde se dostaneme na okraj větrné šachty. Ze šachty stoupá prach poháněný silným závanem větru. Teď právě uplatníte kameny, bez nich by vás totiž proud vzduchu nepustil dovnitř (čím víc kamenů máte, tím hlouběji se dostanete do šachty).

 

Po hlavě skočte do šachty, proleťte kolem prvního poschodí a skočte do druhého otvoru v levé stěně. Odložte oba kameny. Projděte kolem křišťálového stromu (za jedním listem je hvězda), až dorazíte k Theovi, místnímu kouzelníkovi. Ten vám poví, že může zachránit jednotlivé členy rodiny, když mu od každého z nich přinesete jeden jejich předmět a pět magických hvězd. Z této obrazovky pokračujte nahoru (po mostě se zábradlím, kde je schována hvězda) a odtud vlevo, kde uvidíte Dylana zahrabaného v zemi, takže vás vůbec neslyší. Seberte kladivo (IRON HAMMER), které zde leží a pokračujte doleva (průchod je záměrně maskovaný, ale jít se tam dá). Zde seberte špejle (THIN STICKS). Vše položte v úvodní obrazovce (Strange World), která bude od této chvíle vaším skladištěm. S jedním kamenem a kladivem skočte do šachty a zamiřte do prvního otvoru po pravé straně (s pochodní). Projděte kolem důlního vozíku a pokračujte dál po trati, až dojdete k místu, kde je poničená kolejnice, zde použijte kladivo. Vraťte se na start (vždy musíte zahodit všechny kameny) a položte kladivo. Tentokrát se vypravte znovu k důlnímu vozíku, avšak vybaveni brzdou a pochopitelně jedním kamenem. Brzdu přimontujte k vozíku a kámen odhoďte. Na skočte do vozíku, s kterým přeskočíte propast (pokud máte u sebe kameny, skončíte na dně propasti v zatopené jeskyni). Za propastí vozík zastaví, jelikož jste instalovali brzdu. V další obrazovce najdete batoh, takže od teďka můžete mít u sebe až čtyři předměty. Hvězdu, která se zde nachází, musíte sebrat opatrně, jinak se na vás sesype hromada kamení. Pokračujte nahoru (za řetězem je hvězda) a vlevo, kde seberte megafon (MEGAPHONE). Cestou vlevo dojdete k mostu, za jehož zábradlím se nacházejí dvě hvězdy a hlavně pružný hříbek, který vás přenese do prostor s dalšími hvězdami (celkem tři, viz mapa). V místnosti za mostem vlevo vezměte zlatý trojlístek (GOLD SHAMROCK). Odtud jděte dolu, doleva k důlnímu vozíku a na startu (v našem skladišti) všechny předměty položte. 

 

Seberte tři kameny a odložte si je na mraku nad úvodní obrazovkou. Skočte ještě pro jeden. K němu přidejte další tři z mraku. Se čtyřmi kameny se tak dostanete do nejnižšího poschodí šachty. Zde jeden zahoďte, abyste mohli vzít keramické víčko (CERAMIC LID). Přesuňte se o poschodí výš do levého otvoru, kde v další místnosti stojí váhy, které jedním ramenem překrývají vchod dolů. Proto je nutné na druhé rameno umístit kámen. Jděte dolů a vlevo. Zde uvidíte Grand Dizzyho, kterému vysvětlete, jak se věci mají. Dostanete od něj naslouchátko (EAR TRUMPET; dědek je totiž hluchej jak poleno ), se kterým se vraťte k vahám. Zde ho položte a vezměte si nazpět kámen. Přeskočte přes větrnou šachtu na pravou stranu, kde z vody vykukuje nebezpečná masožravá rostlina. V této místnosti odložte keramické víčko a vraťte se pro naslouchátko, které umístěte hned vedle víčka. Skočte na rostlinu, která vám nic neudělá (jste přece vejce). Ve vodě pod ní se nachází deštník. Dizzy však pod vodou nevydrží příliš dlouho (zatím), ale pokud máte dostatek energii, skočte do vody, vyhněte se rybě, popadněte deštník (UMBRELLA) a rychle vyskákejte po pravé stěně nahoru. Měli byste to stihnout bez ztráty života a ubranou energii si doplníte jablky. Jestli se vám to nezdaří, nezoufejte, můžete se sem vrátit později s potápěčským přístrojem. Každopádně zahoďte všechny kameny až na jeden, posbírejte nashromážděné předměty, vleťte do šachty a snažte se držte vlevo. Zastavte se na druhém poschodí u čaroděje Thea. Tomu podejte naslouchátko a pět hvězd, čímž se Grand Dizzy ocitne na svobodě. Naslouchátko zde položte, budete ho totiž ještě potřebovat. Jděte do skladiště a všechny věci odložte. 

 

Vezměte tři kameny a trojlístek, se kterým se vraťte k masožravé rostlině. Pokračujte doprava a skřítkovi dejte trojlístek. Bohužel na tomto místě je ve hře chyba, které vám znemožní vyvolat menu v blízkosti skřítka. Trojlístek položte kousek vedle a postavte se tak, abyste dosáhli jak na trojlístek, tak na skřítka. Vyvolejte menu a trojlístek použijte. Po této komplikované proceduře vám skřítek konečně dá kouzelný talisman (WEIRD TALISMAN). Zahoďte dva kameny a zamiřte k důlnímu vozíku. U něj odložte poslední kámen. Přeskočte s vozíkem na druhou stranu propasti a vraťte se zpět na její pravý okraj, skočte do vody, jděte doprava a vodního netvora zažeňte talismanem. Rychle se pak musíte dostat na vzduch, jinak se utopíte. Jeskyně pokračuje doprava, kde se nachází potápěčský přístroj (AQUALUNG), teď už konečně můžete zůstat pod vodou neomezenou dobu. Jděte zpátky k obludě, dále pokračujte pod vodou doleva, kde uvidíte kraby a skupinu dravých rybek. Po levé stěně propasti vylezte z vody a odložte talisman. Teď zajděte navštívit přátelskou velrybu, neskákejte však na ni, ale vydejte se po dně jezera (za červenou řasou je hvězda), až do malé místnosti, kde se nachází promočená větev (SOGGY LOG). S větví se vraťte zpět, vezměte dva kameny, jděte do skladiště a položte potápěčskou výstroj. Místo ní popadněte megafon. Pak skočte do šachty, jděte k Theovi a pokračujte po schodech nahoru za Dylanem (cestou seberte naslouchátko, musíte zahodit jeden kámen). Použijte naslouchátko, čímž uslyšíte Dylana a pokud máte megafon, uslyší i on vás. Dylan vám dá svoji duši (DYLAN´S VIBES) a přiložte větev k ohni (začne hořet). Duši dejte Theovi a on Dylana odčaruje. Vylezte o poschodí výš a medvědovi ukradněte prázdnou sklenici (GLASS JAR) a odhoďte kámen. Jděte do skladiště, seberte deštník a nechte tu megafon a naslouchátko. Potom pokračujte doprava za větrnou šachtu (dejte si pozor, aby vás proud nevynesl příliš nahoru). V této obrazovce kape z mraků voda (viz obrázek), naštěstí deštník ochrání hořící větev před zhasnutím. V následující obrazovce vás už včely nebudou otravovat, protože se schovaly před dýmem a vy tak můžete v poklidu nabrat med do sklenice. Hořící větev tu položte, abyste se včel zbavili navždy. Jděte do skladiště a vše položte. Skočte si pro kámen a s medem jděte k medvědovi. Položte před něj sklenici, čímž se vám uvolní cesta do jeho brlohu (skokem přes hříbek), ve kterém najdete pepřenku (POT OF PEPPER), kosti (PILE OF BONES) a jednu hvězdu. Vraťte se k medvědovi, který pokojně dojídá zbytky medu. Ve chvíli kdy se vzdálí od sklenice, mu ji seberte. 

 

Jděte do skladiště všechno zahoďte, až na pepřenku. K té ještě přidejte potápěčskou výstroj a jděte navštívit velrybu. Skočte na ni a až bude u pravého břehu posypte ji pepřem. Velryba vyprskne gejzír vody, po kterém se dostane na oblak o obrazovku výš. Z něj skočte doprava na další mrak a vezměte ploutve (SOME FLIPPERS). Od této chvíle budete moci ve vodě plavat (musíte držet směr a rychle mačkat klávesu pro skok). Vraťte se na velrybu a použijte pepř, když se bude nacházet u levého břehu. Dostanete se tak na velkou skálu, z které pokračujte doleva. Jsou zde dvě hvězdy schované za trsem trávy a listem stromu. Na konci potkáte Denzila, od kterého dostanete počítač (SINCLAIR ZX81; to byly časy, 1 KB RAM ). Z místa, kde se za trsem trávy nacházela hvězda, skočte nahoru a pak doprava pro další hvězdu. Odtud vyskočte na horní mrak a pokračujte po horních mracích dvakrát doleva, kde se opět nachází hvězda. Vraťte se na pravý břeh jezera, kde položte pepřenku. Vlezte do vody a pokračujte do místnosti, ze které jste získali větev. Zde proplujte tajným průchodem vlevo a seberte lepící pásku (STICKY TAPE). O tři obrazovky zpět musíte vplout do malého výklenku vlevo nahoře pro hvězdu (viz mapa). Všechno zaneste do skladiště a seberte keramické víčko, sklenici a deštník. Skočte do vzdušného proudu šachty a deštník způsobí, že vás proud vynese na nedostupný mrak. Pokračujte doleva a nahoru, do obrazovky, kde poletují světlušky a jednu odchyťte (musíte vyčkat, až bude světluška těsně u vás a pak použít sklenici). Teď ještě posbírejte dvě hvězdy (vlevo a vlevo dole). Položte ve skladišti deštník, seberte jeden kámen a jděte do šachty k důlnímu vozíku. Pokračujte pěšky po kolejích až ke hříbku, po kterém se dostanete nahoru (byl zde trojlístek). Jděte vlevo, do místnosti, ve které byla dříve tma. Teď už není díky světlušce, kterou zde vypusťte. Nechte tu sklenici i keramické víčko.

 

Jděte na povrch, vezměte dva kameny, počítač ZX81, potápěčskou výstroj a přesuňte se druhého pravého otvoru šachty - do řídící místnosti (Control Room). Zde se nachází řídící pult s jakýmsi zámkem (bílá krabička), vyskočte tedy na stůl a použijte počítač, čímž se celé zařízení nastartuje. Všechno položte. Jděte vpravo, dejte si pozor, aby vás nevcucla roura. Za rourou se pak nachází hvězda. Vraťte se zpět do skladiště. Vezměte dva kameny, ploutve, kladivo a opět zamiřte do řídící místnosti. Odložte kameny, popadněte potápěčskou výstroj a nechce se vcucnout fialovou rourou, která vás přenese do vodní nádrže. Jděte dolu a doprava až k poslednímu stroji (má bílou barvu) a bouchněte kladivem do jeho páky (musíte stát na něm). Otevře se rezervní nádrž a celou oblast zaplaví voda. Kladivo už nebudete potřebovat, takže ho zde nechte. Vlezte do další roury, kterou se dostanete právě do rezervní nádrže. Za pomocí ploutví se musíte z vody odrazit, přeskočit rouru a sebrat rybářskou síť (FISHING NET). Jedná se o dost složitý manévr, takže se nevzdávejte a zkoušejte to, opravdu to jde. Přesuňte se zpátky rourou a vyplujte nahoru, kde uvidíte Dozyho. Získejte od něj polštářek (COMFY PILLOW). Skočte na dno nádrže a polštář položte. Pokračujte doprava do zamaskované místnosti, kde za jednou dlaždicí je ukrytá látka (PRETTY CLOTH; viz mapa). Z této místnosti je velmi obtížné dostat se pryč, musíte to prostě zkoušet a hledat výstupky, na kterých se dá udržet. Posbírejte tři hvězdy z nádrže (jedna je schována za kovovým zábradlím) a vraťte se do kontrolní místnosti. Položte výstroj a ploutve. Látku odložte ve skladišti, do sítě pak chytněte myšáka Poggieho, který je v jámě s trampolínou. Dostanete od něj obojek (FLUFFLE COLLAR). Skočte pro dva kameny a navštivte opět kontrolní místnost, položte obojek, chopte se výstroje a ploutví. Vzhůru rourou do nádrže pro polštářek (budete nuceni odhodit jeden kámen). Zpátky v řídící místnosti odložte potápěčský přístroj a ploutve. Seberte obojek a počítač ZX81. Zajděte k Theovi a postupně mu všechny předměty dejte, čímž z podzemí dostanete Poggieho, Dozyho a Denzila. Všechno odložte.

 

Dojděte pro tři kameny a v kontrolní místnosti si skočte pro potápěčskou výstroj, kterou přeneste o patro níž k masožravé rostlině. Cestou se můžete zastavit v otvoru šachty, který je naproti otvoru do kontrolní místnosti. V bucharu je umístěna hvězda, ale buďte velmi opatrní, až ji budete sbírat!  K masožravé rostlině dále přesuňte ploutve a kosti (je to hodně zdlouhavé, vždy musíte mít tři kameny). U rostliny pak zahoďte kameny a posbírejte všechny tři předměty (ploutve, kosti, výstroj). Kosti použijte na rostlinu, která vás vcucne. U kořenů za fialovou řasou je hvězda. Pokračujte doprava a vezměte chaluhu (TASTY SEAWEED). S tou se vraťte k masožravé rostlině, kde ji položte. Zpátky pod vodu. V další obrazovce za chaluhou je za modrou řasou ukrytá hvězda. Odtud vyplavte nahoru k Daisy, která vám dá diamantový prsten (DIAMOND RING). Vraťte se k masožravé rostlině a odložte výstroj, ploutve a kosti. Vezměte chaluhu a zamiřte do místnosti, ve které jste vypustili světlušku. Použijte chaluhu pro odlákání netopýrů a do sklenice s víčkem chyťte světlušku. S polapenou světluškou jděte doprava, kde uvidíte Doru, od které dostanete skleněný střevíček (GLASS SLIPPER). Vraťte se do skladiště položte sklenici s víčkem, tím vypustíte světlušku. Jděte pro dva kameny a Theovi dejte prsten a střevíček. Za zbylých pět hvězd vám Theo nechá provaz (KNOTTED STRING; abyste se mohli oběsit ) a zmizí. Jděte do skladiště posbírejte látku, špejle a lepící pásku. Pak použijte provaz pro vytvoření látkového draka (ONE FAB KITE), s kterým se rozběhněte nad šachtu. Proud vzduchu vás vynese až o dvě obrazovky výše na pravý mrak. Odtud přeskákejte doprava a nahoru pro vrták (DRILL BIT). Vraťte se na výchozí mrak, jděte nahoru a doleva. Zde nasaďte vrták na důlní mašinu a cesta z podzemí je tak volná.

 

Podrobná mapa

   

Obrázky ze hry

   
   

Odkazy na další zdroje

Vyhledat další informace na serveru World of Spectrum.  Popis a stažení hry, ke které se váže tento návod.  Vyhledat rady, návody, cheaty a pouky na serveru The Tipshop.

Publikováno: 17. 11. 2001 | Zdroj: BIT 9-10/93 | Vložit nový komentář...

Prozatím nebyl vložen žádný komentář.

 

 
 
Poslat e-mail autorovi stránek ... pavero(a)post.czNahoru ...
  Speccy.cz
Valid HTML 4.01 Transitional TOPlist