Tento návod je přehledem všech funkcí programu Colossus 4 Chess, kterých je opravdu požehnaně, svědčí o tom i fakt, že téměř každá klávesa má nějaký význam. Po nahrání programu do počítače, se vám objeví na obrazovce šachovnice s prostorovým zobrazením šachových figurek a základní volbou typu dvě, při které má počítač na přemýšlení 10 sekund pro každý tah. Jednotlivé tahy můžete zadávat pomocí šachové notace, to znamená, že napíšete například e2, stisknete klávesu ENTER, pak napíšete e4 a opět potvrdíte klávesou ENTER. Další možnost výběru tahu je pomocí kurzoru, který ovládáte klávesami 5 až 8 při stálém držení klávesy CAPS SHIFT. Vaši volbu pak vždy musíte potvrdit klávesou ENTER. Pokud hru hrajete pod emulátorem a máte nastavenu simulaci joysticku na kurzorové šipky, pak je pochopitelně můžete použít místo zmiňovaných kláves 5 až 8. Nyní si popíšeme význam jednotlivých kláves.
CAPS SHIFT + 0 ... přeruší přemýšlení počítače, který pak okamžitě provede tah, který se mu jeví jako nejlepší.
CAPS SHIFT + Q ... zobrazí se základní menu, ve kterém se čísla jednotlivých předvoleb zadávají pomocí klávesy CAPS SHIFT a klávesy 6 pro snížení hodnoty a 7 pro zvýšení hodnoty (toto zadávání je společné pro všechna menu). V emulátoru se opět dají použít šipky nahoru a dolů. Přechod na další volbu se provádí stiskem klávesy ENTER. Základní menu obsahuje tyto předvolby:
book (1,0) ... zahájení podle teorie (1) či zahájení podle počítače (0)
prediction (1,0) ... počítač přemýšlí, když přemýšlíte vy, tj. využívá volného času, když zrovna není na tahu, podobně jako opravdový soupeř, program se díky této funkci stává o dost silnější (1)
line depth (1-12) ... hloubka promýšlených a zobrazovaných tahů
dimension (2-3) ... dvojrozměrné (2) či trojrozměrné (3) zobrazení šachovnice
draw score mtrl (0, -9 až 9) + psnl (-9, -60 až 60) ... hodnocení pozice
CAPS SHIFT + T ... nastavení času na partii
(1) ... počítač hraje podle času nastaveného pro počet tahů do první a druhé časové kontroly
[hrs ... hodiny (0-255), mins ... minuty (0-59), secs ... sekundy (0-59)]
(2) ... čas počítače na jeden tah (maximálně 60 minut)
(3) ... hra s kontrolou času na celou partii pro počítač i hráče
(4) ... čas podle nastavené hloubky přemýšlení
(5) ... bez časového omezení
(6) ... řešení šachových úloh až do sedmého tahu
CAPS SHIFT + E ... změna odehraného času
white: hrs (0-255), mins (0-59), secs (0-59)
black: hrs (0-255), mins (0-59), secs (0-59)
CAPS SHIFT + R ... opakování nahrané nebo sehrané partie, secs (0-20) udává čas mezi jednotlivými tahy
CAPS SHIFT + U ... počítač hledá další řešení
CAPS SHIFT + P ... demonstrační šach (za obě strany hraje počítač)
CAPS SHIFT + O ... změna orientace šachovnice (prohození bílých a černých figurek)
CAPS SHIFT + I ... viditelnost figurek
(0) ... černé i bílé figurky jsou viditelné
(1) ... nezobrazují se bílé figurky
(2) ... nezobrazují se černé figurky
(3) ... počítač hraje, ale pozice se nezobrazuje
CAPS SHIFT + S ... vypnutí hry počítače, hrajete za obě strany. Obrazovka slouží jako demonstrační šachovnice, toho se dá využít pro přehrávání dříve odehraných partií.
CAPS SHIFT + G ... počítač za vás udělá tah
CAPS SHIFT + F ... tah vpřed při prohlížení partie
CAPS SHIFT + A ... úprava pozic jednotlivých figurek na šachovnici. Figurky se značí písmeny K (king/král), Q (queen/dáma), R (rook/věž), B (bishop/střelec), N (knight/jezdec), P (pawn/pěšec). Dále se používají následující klávesy:
(S) ... změna bílý/černý
(G) ... zruší provedené změny
(W) ... vymaže celou šachovnice
(C) ... smaže označenou figurku
(M) ... nastaví počet tahů
(E) ... návrat do hry
CAPS SHIFT + D ... nahrání/uložení partie
(L) (load) - nahrání uložené partie
(S) (save) - uložení rozehrané partie
file - číslo partie
CAPS SHIFT + L ... možnost změny tahu
CAPS SHIFT + N ... nová hra
CAPS SHIFT + B ... vrácení posledního tahu
CAPS SHIFT + J ... ovládání figurek pomocí joysticku
CAPS SHIFT + C ... označení a změna barev. Jedná se o barvu písma, podkladu, okraje obrazovky, šachovnice, světlých i tmavých figurek, kterým můžete přiřadit jednu z osmi hodnot (v rozsahu 0-7). Změna barvy šachovnice a figurek se projeví pouze u dvojrozměrného zobrazení. Základní nastavení je následující:
light piece (světlé figurky) ... bílá barva (7)
dark piece (tmavé figurky) ... černá barva (0)
light square (světlá políčka) ... zelená barva (4)
dark square (tmavá políčka) ... červená barva (2)
border (okraj obrazovky) ... červená barva (2)
ink (písmo) ... bílá barva (7)
paper (podklad) ... modrá barva (1)
CAPS SHIFT + V ... vypínání a zapínaní zvuku
SPACE ... přepínání na dodatečné informace o šachové partii
Publikováno: 26. 6. 2002 |