Softwarová firma Digital Integration, která je známa svými vynikajícími simulacemi (např. Tomahawk), zazářila na trhu počítačových her strategicko-simulačním titulem ATF. Jedná se o nejnovější model stíhacího bojového letounu řady F (Fighter). Děj hry se odehrává na neznámé planetě. Tvar a mapu této planety si počítač na začátku každé hry vygeneruje automaticky sám. Naší úlohou je udeřit na strategicky důležitá místa ve správný okamžik tak, aby jsme pomohli spojencům vyhrát válku nad nepřítelem. Proto nasedáme do své nové nablýskané stíhačky a pouštíme se do akce.
Po nahrání hry se nám objeví na obrazovce hlavní menu, ve kterém si můžete nastavit ovládání (CONTROL), zvukové efekty (SOUND), třídu pilota (PILOT RATING) a poté odstartovat samotnou hru (START GAME). Ve všech menu se pohybujeme kurzorovými šipkami a volbu potvrzujeme klávesou 0 nebo mezerníkem. Když se delší dobu nedotkneme klávesnice, ukáže se nám tabulka skóre. Majitelé 128K verze Spectra jistě přivítají kromě pěkného menu i hudbu, která se nedá s původní 48K verzí vůbec srovnávat. To samé platí i pro zvukové efekty během hry.
V menu Třída pilota (PILOT RATING) si zvolíme obtížnost hry, výběr je skutečné pestrý, nejednodušší je pochopitelně ta první možnost - ROOKIE (bažant, nováček), následuje SLUGGER (rváč), FIGHTER (bojovník), CAPTAIN (kapitán), WARRIOR (válečník), CUTTHROAT (hrdlořez), COMMANDER (velitel) a ATF ACE (ATF eso). To nám dává celkem osm možností. Na základě této volby se na začátku hry nastaví situace na bojišti (rozložení sil). Čím větší obtížnost hry zvolíme, tím horší bude stav spojeneckých vojsk a naopak, o to lepé na tom bude náš protivník.
Menu Ovládání (CONTROL) snad není potřeba představovat, takže můžeme pěkně v klidu odstartovat hru. Když tak učiníme, vygeneruje se vzpomínaná mapa neznámého světa, ve které bude probíhat boj. Rychle blikající bodíky na mapě jsou naši nepřátelé, pomalu blikající bodíky představuje pro změnu naše spojence. Pomalu blikající bod velkých rozměrů je naše ATFko, někdy dá celkem zabrat, než ho najdeme. Pokud máte barevný televizor/monitor, můžete si situaci ulehčit podržením klávesy ENTER.
Pod mapou nám počítač vypisuje hlášení o identifikaci nepřátelských sil. Data o polohách těchto sil jsou po zpracování uložené do palubního počítače našeho ATFka. Po stlačení tlačítka FIRE (nebo mezerníku) se dostaneme dále. Následuje zpráva o stavu našich a nepřátelských sil. Význam symbolů (shora) je následující: základny, pozemní síly (tanky), námořní síly (lodě), radary a vojenské továrny. Zelenou barvou jsou odlišeni spojenci od nepřátel, kteří jsou reprezentováni barvou červenou. Tyto údaje jsou závislé na nastavené obtížnost.
Po stlačení tlačítka FIRE se dostáváme k výzbroji letounu. Maximální nosnost AFTka je 6000 kg. Význam názvů (shora): zásobníky do kanónu (1 dílek = 130 nábojů = 50 kg), ASSRAAM rakety (1 dílek = 1 raketa = 125 kg), MAVERICK rakety (1 dílek = 1 raketa = 250 kg) a palivo (1 dílek = zhruba 260 mil = 100 kg). ATFko je výborně vybavené, kromě rychlopalného kanónu, který nikdy nemine svůj cíl, máme možnost vyzbrojit se ručně naváděnými raketami ASSRAAM na vzdušné cíle a samonaváděcími raketami na pozemní cíle typu MAVERICK, které dokáží trefit cíl až na vzdálenost 100 mil.
Po natankování paliva a vyzbrojení se dostáváme na startovací dráhu. Před sebou vidíme naše ATFko. Ve spodním řádku je zobrazený stav paliva a čtyři kontrolky. Jejich význam je následující:
SAM - pokud interní radar zachytil raketu, která je naváděna na váš kurs, pak tato kontrolka bliká.
AL - indikace autopilota, když kontrolka bliká můžeme ho zapnout, pak svítí, přičemž autopilot dokáže sám přistát.
TF - automatické vyrovnání výšky (kopírování terénu).
UC - podvozek, šipka nahoru = stáhnutý, šipka dolů = vysunutý.
Na pravém okraji obrazovky jsou zobrazené následující údaje: skóre, počet letadel (životů), okénko plošného radaru a okénko palubního počítače.
SKÓRE
Za sestřelení nepřátelské stíhačky obdržíme 20 bodů, ostatní bodování záleží na tom, zda jste daný terč trefili a zneškodnili ihned, nebo se vám ho podařilo zničit až na několikátý pokus.
ŽIVOTY
Na začátku každé hry dostanete tři životy. Tady je vhodné si pomocí pouků zajistit jejich nekonečný počet.
RADAR
V tomto okénku je zobrazený zvětšený výřez mapy té lokace, ve které se vaše ATFko právě nachází. ATFko je vyobrazené vždy ve středu, a to malým trojúhelníkem, který je natočený vždy na tu stranu, kam právě ATFko letí. Černé body okolo jsou terče, ale pozor, neboť jsou zde stejným způsobem znázorněny nepřátelské i spojenecké síly. Blikající body jsou stíhačky.
PALUBNÍ POČÍTAČ
Má celkem čtyři režimy:
Světová mapa - tento režim nám umožní podívat se na mapu celého světa, tím dostáváme přehled o situaci kdekoliv na bojišti. Pomalu blikající bod je naše ATFko, rychle blikající body jsou místa, kde by přítomnost našeho ATFka mohla být rozhodující.
Databáze - jsou v ní uloženy (a v průběhu hry se doplňují) údaje o všech pozemních cílech. Všechny tyto informace můžeme využít k navádění na nepřátelské cíle, popřípadě na naši vlastní základnu.
Zbraně - v tomto režimu nám palubní počítač poskytne grafické znázornění stavu munice a další výzbroje.
Stav - poslední režim znázorňuje stav hlavních parametrů letadla, který je vyjádřen v procentech v tomto pořadí: síla motoru, kontrola (navigace), zbraně, obrana.
Všechny hlavní ukazatele jsou promítnuty na čelním skle letounu na tzv. HUDu (HEAD UP DISPLAY). Jejich význam je takovýto:
THR - tah motoru
SPD - rychlost
GND - nadmořská výška
ALT - výška letu
Pokud je ve středu obrazovky znázorněný zaměřovací kříž, pak je raketa daného typu (A = ASSRAAM, M - MAVERICK) připravená na odpálení. Nad křížem je znázorněn kurs ATF ve stupních. Pod ním jsou promítnuty údaje z databáze palubního počítače, konkrétně vzdálenost a kurs daného cíle.
OVLÁDÁNÍ
Šipky - směrovky a výškovky
Q, A - tah motorů
0, SPACE - střelba z kanónu
N - výběr raket (ASSRAAM, MAVERICK)
M - odpálení vybrané rakety
U - vysunutí/zasunutí podvozku (kontrolka UC)
T - kopírování terénu (kontrolka TF)
C - palubní počítač (výběr režimu)
D - prohození barvy spojenců a nepřátel
E - přepínání druhu cílů
R, F - přepínání mezi cíly stejného druhu
G - výběr nejbližšího cíle
J - protiraketový systém (kontrolka SAM)
L - automatické přistání (musí blikat kontrola AL)
H - zapauzování hry
SYMBOL SHIFT - změna tvaru krajiny, technický/normální
BREAK + ENTER - ukončení hry
V průběhu celé hry jsme informováni palubním počítačem různými zprávami, jako například:
Nepřátelské pozemní síly byly lokalizovány!
Pozor, při přistávání musí být vysunutý podvozek!
Cíl byl zasažený a poškozený.
Cíl byl zasažený a zničený.
Raketa byla odkloněna.
Po přistání na letišti si můžeme doplnit palivo a munici. Předtím nám však počítač zobrazí výsledky, a to počet sestřelených nepřátelských (případně spojeneckých) cílů, celkový počet sestřelených cílů obou stran, poškození našeho ATFka a jednoslovní ohodnocení pilota. Dále máme možnost znovu si prohlédnout světovou mapu a válečný stav.