|
Penetrator patří k nemnohým hrám ze ZX Spectra, které od doby svého vzniku nezestárly a u nichž máme tudíž dobré důvody k domněnce, že se tak již nestane. Tuto originální horizontálně rolující střílečku přitom Philip Mitchell naprogramoval již v roce 1982, tedy na samém počátku éry osmibitových počítačů, v témže roce, kdy bylo na trh uvedeno Spectrum samotné. Ve hře se na začátku ocitnete s raketkou na jednom konci nepřátelského prostoru, kterým se pak nepřetržitě řítíte jedním směrem, zprvu nad zemí, později podzemím různého charakteru, dokud buď nezničíte všech pět raket, jež máte k dispozici, nebo nedospějete, vynořivše se po dlouhé době zase nad zem, na druhý konec dotyčného prostoru, kde se nachází ústí šachty vedoucí k neutronové bombě strašlivé síly. Pokud se do něj netrefíte svou svrženou pumou, záhy se rozbijete o skálu, dál cesta nevede. Pokud se trefíte, můžete po mohutné detonaci letět zpátky. Na startu se pak už do ničeho trefovat nemusíte, když na něj doletíte, můžete bez dalšího letět zase „tam“.
Cestou se můžete rozbít nejenom o dno či eventuelní strop prostoru, v němž se nalézáte, ale také o radar, nebo o raketu, kterou na vás dotyčný radar a jiné mu podobné navedly. Obojí můžete ničit svými vlastními raketami a bombami, přičemž pokud chcete létat dlouho, určitě se to vyplatí. O bizarních „parašutistech“ vznášejících se ve čtvrtém a posledním sektoru před velkým „finále“ to platí taktéž, skoro by se chtělo říci „dvojnásob“, protože je nezničené radary mohou navigovat po vertikální ose zcela po libosti oběma směry, což s raketami startujícími ze země přeci jen dělat nemohou, leč ty se zas zdaleka nemusí držet na jedné vertikální přímce, zvláště dostává-li se jim dostatečné podpory od radarů, kolem kterých jste proletěli a nechali je stát. Čím déle mezi startem a vždy znovu instalovanou mohutnou náloží cestujete, tím výkonnější radary na vás ničivá zařízení navádějí, takže je třeba počítat s narůstající umělou inteligencí všeho, co bude kolem poletovat. Záhodno je postupovat takticky a využívat ji ve svůj prospěch. Je to náramná zábava. A pokud chcete, nedostanete k dispozici postupně jen pět lodí, ale neomezeně mnoho a budete si moci zaexperimentovat dosyta, bez nutnosti vracet se co chvíli na start, pokud jste si na něj zrovna sami poctivě nedolétli (také si přitom svobodně zvolíte kde začít). Nebo si vůbec můžete „hřišťátko“ navrhnout a zformovat sami. Celkově má hra neopakovatelné kouzlo a přímo oslňuje při veškerém minimalismu prostředků po všech stránkách prakticky dokonalým provedením. Shoot’em up, jakých se (zatím) mnoho neurodilo. „Šmap“ čistého tvaru.
Publikováno: 10. 2. 2007 | Autor: Robert Kanócz |
Vložil: tomascz | Vloženo: 01. 05. 2016, 15:55:20 |
---|
Skutečně bylo napsáno tolik her, konkrétně "24329 unikátních titulů" (http://www.worldofspectrum.org/archive.html) Souhlasím ale, že většina z toho byl brak, a co nebyl brak byla většinou duplicita něčeho jinýho. Za sebe jsem hrál jen několik desítek titulů, takže stěží setina z toho množství... |
Vložil: oldsoft | Vloženo: 01. 05. 2016, 10:36:32 |
---|
Cavern Fightera jsem neznal, to vypadá pěkně, dík! |
Vložil: maiki | Vloženo: 30. 04. 2016, 23:05:00 |
---|
Pochybuji, že na ZX Spectrum je napsáno skutečně 20 000 her. Protřiďme si nejprve duplicity v podobě různých vydání a pirátských verzí a poté můžeme redukovat také portování stejného kódu se změnami v grafice, různé nehratelné hovadiny v BASICu... Myslím, že budeme někde kolem 1 000 kousků jedinečných her, možná 2. Jinak raději než Penetrator jsem hrával Cavern Fighter od Bug Byte - přišla mi technicky lepší. A také zdánlivě primitivní ale plně návykovou Ground Attack. |
Vložil: tomascz | Vloženo: 28. 03. 2016, 23:45:53 |
---|
Fantastická hra! Já myslím, že nejlepší kousky na Spectrum byly na začátku a konci jeho existence. To mezi tim byly takový tuctový rychlokvašky, resp. povětšinou zbytečná nadprodukce (20.000+ her - proboha kdo kdy hrál aspoň setinu z toho!). |
Vložil: oldsoft | Vloženo: 27. 03. 2016, 16:03:26 |
---|
ZXK soubor pro ZX Vegu: T:Penetrator F:Penetrator.tap M:48 K:;Q;A;O;P;P;B;1;EN D:;Up;Down;Left;Right (long press)/Fire;Right (long press)/Fire;Bomb;Start Game;Skip Screen |
Vložil: Art | Vloženo: 28. 05. 2010, 16:05:00 |
---|
Povedený klon Scramble, kterou jsem kdysi dávno viděl v automatové verzi. Penetrator na Spectru sice nepůsobí tak dramaticky, ale akce je stejně svižná. Neobvyklá je kombinace vektorově nakreslené krajiny a rastrových obrázků ostatních objektů a ten editor také není špatný nápad, i když mě moc nezaujal. Každopádně na to, že jde o jednu z nejstarších her pro Spectrum, je to dobrá zábava, samozřejmě pokud neočkáváme nějakou hlubší myšlenku.
Zajímavá je verze Scramble pro Vectrex, která je samozřejmě kompletně vektorová a vejde se do 4 KB. To by mohl být pěkný námět pro lidi, kteří se na Spectru baví vytvářením her pro 4 KB. |
|