|
Pedro 1-3
|
|
Slovenskou společnost Ultrasoft lze směle považovat za nejúspěšnější firmu, která produkovala hry pro ZX Spectrum/Didaktik na území tehdejšího ČSFR. Své nejlepší kousky tato firma vyprodukovala v letech 1992 - 1995, tedy v době, kdy už žádné nové hry pro tento osmibitový počítač ve vyspělých zemích nevznikaly. V tomto období se objevily takové skvosty, jakými jsou například Komando 2, Quadrax, Sherwood, Towdie a Twilight. Samozřejmě nesmíme zapomenout ani na zde popisovanou trilogii Pedro 1-3, která se může po vizuální i příběhové stránce bez uzardění srovnávat s těmi nejkvalitnějšími světovými tituly.
A právě příběhy mexického světoběžníka Pedra, které představují žánr akční adventury, v některých aspektech dokonce předčí leckterá dobrodružství vajíčka Dizzyho, praotce všech her tohoto typu. Autorem celé trilogie je firma Gold Storm, kterou tvořili dva bratři - Július a Andrej Nagy. Julo byl autorem strojového kódu a Andy nakreslil grafiku, která byla již od prvního dílu naprosto famózní, přičemž v každém pokračování se vždy zlepšovala, takže závěrečný díl představuje vrchol programátorského umění, protože je naprosto neuvěřitelné, co se tvůrcům po grafické stránce podařilo dostat do 48KB operační paměti. Nesmíme také zapomenout na společnost KVM, která se postarala o poměrně zdařilý hudební doprovod.
První dobrodružství vousatého Mexičana Pedra vás zavede do situace, kdy je zajat a zadržován piráty v jeskyni jednoho opuštěného ostrova. Vaším úkolem je pomoci mu k útěku na svobodu. Náš hlavní hrdina dokáže chodit, skákat do výšky, sbírat a pokládat předměty. Když určitý předmět odloží na správném místě, předmět se použije. Pedro dokáže nést najednou maximálně čtyři předměty. Počet životů je znázorněn srdíčky, na začátku jsou celkem tři. O život přijdete ve chvíli, kdy vaše energie klesne na nulu. Sloupec s energií se zobrazuje symetricky, tedy nula je ve středu a úsečka se zmenšuje z obou stran.
Z grafického hlediska je Pedro na ostrove pirátov velmi vydařený. Animace Pedra je perfektní, což se v případě tuzemských her nevidí příliš často. Hra má velmi pěknou a barevnou grafiku a nevyskytují se v ní žádné významné atributové defekty, jak to bývá u podobných titulů. Zvuková stránka je na slušné úrovni, přičemž si na začátku hry můžete zvolit, zda chcete při hraní poslouchat hudbu nebo zvukové efekty.
Jednoho dne se Pedro, který už byl dlouhým vysedáváním doma značně znuděný, dozvěděl o prastaré legendě. Hovořilo se v ní o podivném zámku v Karpatech a o jeho ještě divnějším majiteli, rytíři Krapovi. Tento rytíř, který byl vyznavačem černé magie se rozhodl, že získá mocné magické schopnosti, které mu umožní ovládnout postupně celou krajinu. Aby dosáhl svého cíle, musel Krap sáhnout k tomu nejhoršímu, přivolal si na pomoc samotného vládce pekel - Satana. Ten mu jeho tajný sen splnil, avšak Krap za to musel zaplatit krutou daň. Od této chvíle se každou noc mění na upíra a pro udržení svého života potřebuje pít lidskou krev. V okolí zámku proto začaly postupně mizet stále častěji malé děti. Jak legenda praví, hodně odvážlivců se pokoušelo běsnění a krutý teror zarazit, bohužel Krap je všechny proměnil na duchy, mrtvé rytíře, kostry a další příšery. Legenda končí konstatováním, že zámek a jeho okolí se dá zachránit pouze tak, že se najde hrdina, který osvobodí všechny strašidla, najde Krapa, který se ukrývá v nejvyšší věží zámku, a zabije ho, což je úkol pro neohroženého Pedra jako stvořený.
Po nahrání hry do klasického Spectra hráč neuslyší vůbec žádnou hudbu, tu si vychutnají pouze majitelé Spectra 128K. Samotný zvukový doprovod je ještě na lepší úrovní než v prvním díle. Jediné co trochu zamrzí, je nemožnost výběru zvukových efektů a hudby. Je to však pochopitelné vzhledem na velké množství grafiky a animací, kterých oproti první části výrazně přibylo. Na poměry nedokonalého zobrazovacího systému Spectra se autorům podařilo téměř nemožné. Celá hra hýří barvami a atributové defekty jsou zde téměř neznámou věcí. Pochodně na stěnách hoří, plameny svíček na lustrech mihotají, v krbu praská oheň, ze stropu padají kapky vody a noční oblohu, která je vidět skrze gotická okna, každou chvíli rozetne blesk. To jsou všechno maličkosti, které přispívají ke skvělé atmosféře této akční adventury.
Po úspěšném a slavném návratu ze strašidelného zámku v Karpatech si Pedro řekl, že nebezpečných výprav již bylo dost. Proto se rozhodl, že si na pár týdnů od všeho odpočine a vydá se na zaslouženou dovolenou. Spolu se svojí přítelkyní Ginou se dohodli, že zavítají do krajiny pyramid a sfing, do Egypta. Rychle se však ukázalo, že když Pedro tentokrát skutečně nehledal žádné dobrodružství, dobrodružství si ho našlo samo. Hned po příchodu do hotelu se jeho přítelkyně někam ztratila. Když se Pedro vrátil do svého pokoje, začal vyzvánět telefon. Zastřený hlas mu oznámil, že jeho přítelkyně byla unesena a pokud nesplní, co se od něj požaduje, už nikdy ji neuvidí. Únosci požadují, aby tajnou chodbou pronikl do pyramidy faraóna Cheopse, kde by se měl nacházet záhadný létající tvor, který není pozemského původu. Od tohoto tvora musí Pedro získat vejce, které je nutné do tří dnů doručit únoscům, jinak svoji milovanou Ginu nikdy neuvidí. Pedro již v minulosti věděl, že mnoho dobrodruhů se vydalo tohoto záhadného tvora hledat, ale nikdo z nich se živý nevrátil, proto se o to sám nikdy nepokoušel. Teď však nemá příliš na výběr.
Když mám závěrečný díl porovnat s jeho předešlou částí, vychází z toho opět o něco lépe. Znovu se zvětšil počet animací, například krotitel hadů s tancující kobrou je opravdu vydařený. Oděv hlavního hrdiny se skládá až z pěti odlišných barev a při chůzi mu dokonce vlají jeho dlouhé vlasy. Statická grafika Egypta a vnitřku pyramidy je taktéž velmi pěkně zpracovaná. Hudba je zdařilá, s exotickým nádechem dokreslujícím místo, kde se děj odehrává, je však poněkud krátká a po chvíli se začíná opakovat. Pedro nyní může nést najednou až čtyři předměty, což lze hodnotit velmi pozitivně oproti dvěma předmětům v předchozím díle. A perlička na závěr, hra se dá dokončit čtyřmi odlišnými způsoby, každému pak připadá osobitá závěrečná animace.
Publikováno: 29. 2. 2002 | Doplněno: 20. 5. 2002 |
Vložil: Peeto | Vloženo: 01. 09. 2015, 09:43:52 |
---|
Pedro 1 dohrany, musel som odznovu. Fakt pekna rozmanita hra. Niektore veci som spravil inak, kedze som video od pavera pozrel az neskor. Draka som napriklad zlikvidoval s kamenom, vo videu vidim, ze sa dal aj s dazdnikom. Nad drakom je este taky chodiaci pirat, ten sa dal s trochou snahy preskakat, ked som si priniesol a postavil sa na kamen. Ocitnes sa na obrazovke, kde je kluc vlavo hned pri uvode hry. Ale neda sa tam dostat cez steny, cize autori neplanovali, ze toho pirata niekto preskoci :) |
Vložil: Peeto | Vloženo: 31. 08. 2015, 23:12:44 |
---|
Som klikol na video co je hned tu pri pedrovy 1, ze to mi urcite nezaspoileruje v prvych sekundach, ved uz som predsa daleko :)) a pozeram, ze hned na zaciatku som nevyzneral s tym kamenom peknu kopu predmetov/a asi by ma to nikdy nenapadlo/ a teda ten moj save z dneska uz isto bude v slepej ulicke, pretoze na zaciatok uz sa vratit nejde :) ach jooo |
Vložil: Peeto | Vloženo: 31. 08. 2015, 22:52:45 |
---|
Som si dnes spravil retro evening, napojil spectrum do obyvky na mega Tv a pustil prvy krat pedra 1. Graficky sa to postupne rozbehlo, az ma prekvapila rozmanity grafika, animacie, ani ten pohyb skok zachvilu vobec nevadil. Hral som bez poke, s moznostou save. Preskakal som prve urovne, zacat klucom nalavo viedlo do slepej ulicky, otvorit dvere vpravo uz odomklo dlhsie bludisko, dostal som sa k slavnym bublinam a prekukol som ich na treti krat, staci trafit prvu a uz potom len drzat skok a pedro to da so 100% istotou az na druhu stranu. Uplatil som prievoznika s lodou, zlikvidoval draka a .. a tam som zakysol:) mam pocit ze uz mam vsetky predmety a pouzil som ich vsade :)navod nejdem pozerat, ked bude cas a chut podctivo si to dohram, tak ako pedra 3 este na povodnom didaktiku. Velmi dobra hra, myslel som si, ze prve dve casti su len taky velmi slaby odvar, mega pecky pedro 3 :) ... Do dvojky sa pustim, ked dam jednotku. |
Vložil: Peeto | Vloženo: 09. 10. 2012, 21:38:55 |
---|
posledny prispevok si nevsimat :).. presne ten obrazok tu je. Pedro 3 bola skvela hra, myslim, ze som vtedy prvy krat vyuzil aj interface melodik a niektore animacie boli aj so zvukovymi efektami. Vyborna atmosfera a zakysov na par tyzdnov na tu dobu... |
Vložil: Peeto | Vloženo: 09. 10. 2012, 21:35:39 |
---|
btw.. mal som originalku iba Pedra v krajine pyramid, ale na 100% som na nej mal iny obrazok/na obale hry, nemam na mysli obrazok z hry/, ako ma tu autor stranky v zbierke. Urcite bolo viac verzii. Ja som tam mal velku hlavu Pedra v ciapke a v pozadi pyramidy. |
Vložil: tomas | Vloženo: 07. 11. 2011, 02:04:13 |
---|
Pedro na ostrove piratu je naprosto uzasna hra!! Jenom skakani pres bubliny je peklo! Hry s Pedrem me vraci do 7./8. tridy na zakladce kdy jsem je hral spolecne s Dizzym/Seymourem a nekolika "vyvolenyma" strileckama (protoze strilecky obecne moc nemusim). Pedro ve strasidelnem zamku je taky fajn, ale grafika mi ve srovnani s Ostrovem prijde jednotvarna a ne az tak barevna. Pedro v krajine pyramid se ke me dostal az na emulatoru, a kdyby nebyl tak strasne moc tezkej, tak bych ho dal na "druhou pricku", protoze graficky se poved hodne. Ale myslim, ze ta obtiznost bylo takovy specifikum pro Ultrasoft - stacilo blbe pouzit jeden predmet a hra se nenavratne dostala do slepy ulicky. Nepamatuju se jestli todle mely i hry od Codemasters, ale Pedrové tim vynikali |
Vložil: solaris104 | Vloženo: 18. 09. 2011, 08:57:54 |
---|
Diky Paverovi, ze rozsiril navod k Pedrovi 3. Hru jsem konecne dokoncil na 100% . |
Vložil: Pavero | Vloženo: 01. 01. 2010, 19:06:44 |
---|
V původní recenzi v tehdejším BITu se psalo, že Pedro 3 má celkem až čtyři různá řešení, ale sám jsem byl rád, že jsem přišel alespoň na jedno . |
Vložil: solaris104 | Vloženo: 01. 01. 2010, 17:36:29 |
---|
Tak jsem dohral i Pedra 3 a prekvapilo me, ze jsem hru dokoncil jen na 80% dle Paverova navodu. Urcite tam musi byt jeste dalsi moznosti. Co s tou prebytecnou tyci, co s tocici se vrtuli? Na nic jsem ale neprisel. Po outru je asi nejaka upoutavka na dalsi hru, ktera nevysla? |
Vložil: solaris104 | Vloženo: 01. 01. 2010, 14:54:57 |
---|
Musim uznat, ze Pedro 2 uz vypada po graficke strance paradne. Shazovani predmetu pri sestupu do sklepeni bylo dost tezke. Bez Save bych to nedohral . |
Vložil: solaris104 | Vloženo: 01. 01. 2010, 11:09:57 |
---|
Priznam se, ze me Pedro 1 moc nezaujal. Grafika mi prisla hodne jednotvarna a skoky Pedra neohrabane. Prekonat bublinky bylo peklo . |
|