English Česky
  

 

aktualizováno:

 

Přispějte na provoz.

 

 

Aktuální komentáře
Zázraky v BASICu (28)
Max Stone - El Sec... (1)
Dukes of Hazzard (1)
Quadrax (18)
Peloponéská válka (2)
Videostop (2)
Na rozkaz krále (1)
Nightshade (14)
Slightly Magic (2)
další ...

 

 

důležité odkazy:
Všechny nedávno vydané hry na jednom místě.
Největší archív o ZX Spectru a vše kolem něj na světě.
Největší databáze pouků, rad a návodů.
RZX videa - kompletní herní průvodci.
Mapy tvořené přímo z herních obrazovek.
České a slovenské speccy hry.

 

Historie tohoto webu

Jelikož několikaletý vývoj těchto stránek dokonale odráží můj aktivní zájem a postupně se prohlubující zkušenosti s programováním webových aplikací, zrodila se v mé hlavě myšlenka sepsat tento článek, kde bych se chtěl s vámi podělit o to, jak to tehdy všechno začalo a jak se web pomalu stával největším projektem o Speccy hrách ve střední a východní Evropě.

 

Pokud bych to měl vzít od úplného začátku, musím zabrousit do roku 1992 (tuším, že to bylo někdy na jaře), kdy mi rodiče pořídili počítač Didaktik M ze slovenské Skalice, bránu do světa profesionálních počítačů, jak proklamovala soudobá reklama . Éra Spectra mě tedy zastihla poměrně pozdě, v době kdy v západní Evropě zvonil tomuto osmibitu (z komerčního pohledu) umíráček, nicméně tehdejší československá scéna byla aktivní (hlavně díky firmě Ultrasoft) až do roku 1994 a navíc za desetiletou existenci Spectra bylo, co se týče vytvořeného softwaru, rozhodně z čeho vybírat. Hlavně to byly hry, kterým jsem se zpočátku věnoval nejvíce, postupem času jsem pronikal do tajů Basicu a začal programovat první aplikace.

 

V roce 1995 jsem přešel na PC a tím definitivně ztratil na dlouhá léta jakýkoliv kontakt s děním kolem Spectra. V té době jsem se věnoval programování v Q-Basicu, Pacalu, Céčku a později v Delphi. Až v létě roku 2000 jsem si pořídil domů internet a netrvalo dlouho než jsem zabrouzdal na skvělé stránky World of Spectrum, kde jsem si mohl oživit osmibitovou scénu alespoň prostřednictvím emulátoru. Nejdříve jsem byl pouze pasivním uživatelem internetu, což mě jako tvora tvořivého brzy přestalo bavit a v roce 2001 jsem se rozhodl zrealizovat své první webové stránky http://pavero.wz.cz (tenkrát pochopitelně vypadaly úplně jinak), kam jsem umístil své programy, které jsem vytvořil během studia vysoké školy. Do jedné sekce stránek jsem umístil i kratičké popisky mých nejoblíbenějších Speccy her, úplně těmi prvními tituly byly Avenger, Kokotoni Wilf, Rambo 3 a Rock 'n' Roller. Jak tituly přibývaly, začal jsem si uvědomovat, že by bylo důstojné pro ně vytvořit samostatnou prezentaci. Tím památným dnem se stal 28. listopad 2001, první podoba stránek byla na světě. Design webu byl hodně neprofesionální, stránky vznikaly v editoru MS FrontPage s minimálními znalostmi HTML kódu. Po obsahové stránce bylo k dispozici 40 her, 14 návodů a 10 map. To se ovšem mělo brzy změnit.

 

Moje maličkost :).

 

Základní stavební kámen byl položen, věci nabraly rychlý spád. Během prosince jsem naplnil poukovou sekci, naprosto okouzlen mapami Dizzyovek sestavených přímo z herních obrazovek jsem se pustil do tvorby první mapy ve stejném duchu, jednalo se o první level titulu Rambo 3. Ke dni psaní tohoto článku jsem takových map sestavil, ač tomu sám nemohu ani uvěřit, více jak 500. Ale zpět do roku 2001, stránky byly ryze statické, přidávání nových titulů a vytváření všech vazeb na návody, mapy, atd. bylo zdlouhavé, proto jsem si v Delphi naprogramoval generátor, který řadu činností dokázal urychlit a zautomatizovat. V lednu 2002 stránky změnily hosting (kvůli jejich postupnému bobtnání) a natrvalo zakotvily na WebuZdarma s adresou http://zx-spectrum.wz.cz. V únoru 2002 se objevila stránka se souhrnnými statistikami a byla vytvořena galerie obrázků. Další mezník nastal v létě 2002, když jsem se začal učit programovat v jazyce PHP, což odstartovalo přechod ze statických HTML stránek ke stránkám plně dynamickým, generovaných na straně serveru. Bez tohoto procesu by nikdy nemohl vzniknout vyhledávací engine, diskusní fórum, hraní her online, sekce FAQ, Kvízy nebo třeba Ankety. To vše vznikalo v letech 2002 a 2003 a postupně bylo vylepšováno.

 

Zdokonalován a měněn byl i design webu, který po malých krůčcích dokráčel někdy začátkem roku 2005 do své druhé podoby. I ta však byla značně amatérská, řada sekcí byla stále tvořena jako statické HTML stránky. V letech 2005 až 2008, kdy se tvorba webových stránek a aplikací stala částečně mým zaměstnáním, jsem se dlouho odhodlával vše zahodit a vytvořit zbrusu nový design a celý redakční systém. Po měsíci a půl usilovné práce se mi vše podařilo dotáhnout do úspěšného konce a od května 2008 se můžete setkávat s aktuální podobou těchto stránek. Práce na nich rozhodně nekončí, pořád je co zlepšovat, nápadů je hodně, snad se mi je všechny podaří časem realizovat. Případné další podněty od vás čtenářů jsou také vítány. Tou nejčerstvější novinkou je možnost přidávání komentářů ke všem hrám, článkům, návodům, emulátorům a utilitám. Tak ať se vám stránky líbí, pevně věřím, že jsou pro vás důležitým zdrojem informací, zábavy a vzpomínáním na staré dobré časy osmibitů.

 

Vývoj grafické podoby webu
 Podoba webu z března 2002.Podoba webu z března 2008. 

 

Publikováno: 28. 10. 2008 | Autor: Pavel Plíva | Vložit nový komentář...

Prozatím nebyl vložen žádný komentář.

 

 
 
Poslat e-mail autorovi stránek ... pavero(a)post.czNahoru ...
  Speccy.cz
Valid HTML 4.01 Transitional TOPlist