PELOPONESKA VALKA PUBLISHER: Proxima Software 1994 AUTHORS: M. Janacek, L. Schon, M. Hlavicka ------------------------------------------------------------------- Peloponeska valka je strategicka hra. Zavadi vas do starovekeho Recka do doby, kdy spolu valci dva nejsilnejsi mestske staty - Atheny a Sparta. Stavate se vudcem Athen a vasim cilem je porazit nepritele - muzete stavet mesta a jejich infrastrukturu tak, aby fungovala a vynasela co nejvice na danich, budovat armadu a lodstvo, vest vojenska tazeni, obsazovat mesta, pristavy, hospodarit s vybranymi danemi (vysi zatizeni muzete menit). Nahrani: -------- Po nahrani z kazety nebo diskety se objevi informace o autorech a zacne hrat hudba, az siji poslechnete, stisknete nejakou klavesu - objevi se menu V/V s moznosti volby ovladani a zarizeni pro vstup a vystup - vyberte si kazetu nebo disketu podle toho, odkud jste nahrali hru, zvolte si nahraj a zadejte jmeno PELOP1 - tim se do pocitace nahraje pocatecni bitevni plocha (nebo PELOP2), to je stav tesne pred vitezstvim Athen. Cely program se ovlada pomoci menu, popiseme si jej: Budovani: --------- Tato nabidka slouzi ke staveni mest. Muzete (a pokud chcete hru vyhrat, dokonce musite) stavet domy, statky, pole, dilny, doky, hospody a lazne. Jakakoliv budova funguje pouze v pripade, ze vedle ni vede silnice. Pole musi mit vedle sebe bud silnici, dalsi pole nebo statek. Za staveni i boreni se samozrejme musi platit z mestske pokladny. Lodstvo: -------- Veleni a budovani lodstva se provadi z teto nabidky. Po zvoleni Veleni se na obrazovce objevi okenko, kde jednotlive polozky maji nasledujici vyznam: Lod/sbor - cislo lode/cislo nalodeneho sboru (pokud je). Stav - celkovy stav lode (100% ... vyborny, 0% ... na potopeni); pokud je lod v docich, je ji mozno volbou teto ikony opravit Poloha - zemepisna sirka a zemepisna delka lode Cil - souradnice cile (kam ma lod plout); po zvoleni teto funkce okenko zmizi a na obrazovce se objevi kurzor. Tento kurzor se muze pohybovat po mape. Po stisku strelby se objevi dalsi nabidka: Konec - zmena souradnic cile (= souradnice kurzoru) a navrat do Veleni Cil - kurzor se presune na pozici puvodniho cile Poloha - kurzor se nastavi na pozici polohy lode Zpet - provede se navrat do mapy (bez zmeny) Cekat do - datum, do ktereho lod ceka; nastaveni se provede stiskem strelby na cisle dne nebo mesice; vypnuti (nebo zapnuti) cekani se provede stiskem na ikonu Cekat do Vyzbroj - uroven vyzbroje; zlepsit vyzbroj jde pouze v docich Rezim - rezim lode: obranny - lod stoji na miste utocny - lod pluje k cili (tento rezim nepracuje pri stejne poloze lode a cile) stavba - probiha stavba lode Sipka nahoru - presun na predchozi lod Sipka dolu - dalsi lod Konec - navrat do Lodstva Po volbe Veleni+ musite ukazat kurzorem na lod, kterou chcete ovladat. Novou lod lze postavit volbou Stavba. Zvolenim teto funkce se v aktualnim meste (viz menu Mesta) ve volnych docich zacne stavet nova lod a na obrazovce se objevi okenko Veleni. Pokud ve meste nejsou zadne volne doky, prikaz se neprovede. Pozemni: -------- Touto volbou se ridi pozemni vojska. Az na nekolik rozdilu jsou podnabidky shodne s podnabidkami u Lodstva: misto stavu je pocet vojaku a misto stavby je vycvik. Doplnit vojaky ci zlepsit vyzbroj jde pouze na uzemi mesta patriciho Athenam. Po zvoleni nabidky Vycvik se na mape objevi kurzor, kterym umistite novy sbor (muzete ho umistit pouze na uzemi aktualniho mesta). Cas: ---- Behem hry muze nastat situace, kdy je potreba zastavit cas, nebo ho naopak zrychlit. K tomu se pouziva toto okenko. Mesta: ------ Po stisku strelby na ikone s erbem se objevi okno, kde misto nazvu okna je jmeno aktualniho mesta. Na aktualni mesto se vztahuji vsechny operace s mesty. Toto mesto jde zvolit v nabidce Jine mesto. Vedle kazde polozky v teto nabidce je bud pismeno A nebo S. Toto pismeno informuje o tom, kdo dane mesto prave ovlada (A - Atheny, S - Sparta). Zvolit samozrejme jdou pouze mesta ovladana Athenami. Volbou Jine+ se aktualnim mestem stane to mesto, ktere je prave na obrazovce (na mape). Dalsim okenkem je okenko Centralni dane. Timto se meni mnozstvi penez (v procentech), ktere se rocne odevzdavaji z vybranych dani do vojenske pokladny. Vyse dani se meni v okenku Zmena dani. Mnozstvi penez vybranych rocne od obyvatel zavisi na poctu obyvatel, vysi dani a vasi popularite ve meste. Popularitu jde zvysit stavbou lazni a hospod, ale vysoke dane ji snizuji. Jakmile popularita klesne pod 60%, mesto se proti vam vzbouri a vy o nej prijdete. Mesto muzete drzet pod svou nadvladou i nasilim (kdyz je vase popularita mensi nez 60%) a to tak, ze svym vojskem obsadite radnici (budova uprostred mesta). Pocet obyvatel zavisi na dostatecnem poctu domu, statku, poli a dilen ve meste. V okenku Informace se dozvite pocet obyvatel, vysi dani, vasi popularitu a co chybi ci prebyva v aktualnim meste. Jestlize je neceho nedostatek, jsou vedle toho minusy, v opacnem pripade plusy. Pocet techto znamenek udava mnozstvi. Mapa: ----- Pod ikonou s erbem je ikona s mapou. Po jejim zvoleni se v leve casti obrazovky objevi mapa celeho Peloponeskeho poloostrova a vpravo nekolik ikon: Mesta - po najeti sipkou na mesto se v radku pod mapou vypise jeho jmeno. Vojska - na mape se zobrazi vojska Athen a Sparty Konec - navrat Konec+ - ukazte sipkou na misto na mape, kde se chcete ocitnout po navratu a stisknete strelbu V/V --- Behem hry si muzete okamzitou situaci ulozit na kazetu (Kazeta) nebo na disketu (Disk). Po zvoleni jedne z techto nabidek zvolite bud Uloz nebo Nahraj a program se vas zepta na jmeno (mimo Kazeta/Nahraj - zde program zacne nahravat prvni nalezenou pozici; v pripade, ze ji nechcete nahrat, prerusite nahravani stiskem BREAKu). Muzete psat velka pismena a cislice, na smazani znaku se pouziva CAPS SHIFT a na ukonceni ENTER. Zpusob ovladani lze zmenit v nabidce Ovladani. Pri zvoleni klavesnice se hra ovlada klavesami Q, A, O, P, M. ------------------------------------------------------------------- Ctete pozorne licencni podminky firmy PROXIMA predtim, nez porusite obalku s instalacnimi disketami. Pocitacovy program zaznamenany na diskete (disketach) je autorskym dilem chranenym ustanovenimi cs. autorskeho zakona a mezinarodnimi smlouvami. Porusenim obalky s disketami se zavazujete dodrzovat ustanoveni nasledujici smlouvy mezi Vami a firmou PROXIMA. Licencni ujednani: 1. Uzivatel je opravnen instalovat a provozovat pocitacovy program na jedinem pocitaci a smi si poridit jedinou bezpecnostni kopii onstalacnich disket. 2. V pripade zakoupeni multilicencni dodavky pocitacoveho programu je uzivatel opravnen instalovat a provozovat program na takovem poctu pocitacu, jaky je uveden v multilicencni smlouve. 3. Firma PROXIMA neruci za bezvadny chod programu na pocitacich, ktere nejsou 100% kompatibilni se standardem IBM. Program musi byt provozovan v souladu s instrukcemi, obsazenymi v pruvodni dokumentaci. 4. Je zakazano porizovat kopie manualu k programu. Rovnez je zakazano menit, modifikovat nebo upravovat program a dokumentaci, vcetne disassemblovani a podobnych programatorskych praci. 5. Nehodlate-li respektovat ustanoveni teto smlouvy, vratte software v neporusenem obalu tam, kde jste jej ziskali. Bude Vam vracena castka, kterou jste zaplatili. Podminkou je vraceni do 10 dnu od zakoupeni a pri vraceni je nutno predlozit doklad o zaplaceni.