HEROES '92 PUBLISHER: Proxima Software 1993 AUTHOR: George K. ------------------------------------------------------------------- Mala story uvodem ----------------- Neznama zeme, nezname misto, neznamy rok, ctvrtek odpoledne. Nezamestnany programator Tim Coleman konecne ziskal praci. Ma se to snad chapat tak, ze uz je konec se vsemi Podrazy...? Na to je jeste brzy odpovidat, protoze Tim Coleman zmizel - nebo presneji - byl unesen. K unosu se prihlasila teroristicka jednotka Dizzy, ktera uz nekolik let nelibe nesla, ze jeji pribehy byly na zebricku popularity zatlaceny do pozadi kdejakym Colemanovym podrazem; a tak odmitla sveho zajatce vydat - do veci se nanestesti vlozil nechvalne znamy carodej Zaks, vsechny z Dizzylandu potrestal a samozrejme se predtim nikoho z nich nezeptal, kde Colemana ukryvaji.... Jde kun (klap, klap) a had (ss, ss). Na co jdou? Existuje spousta detektivu, kteri mohou pripad unosu bez problemu vyresit (namatkou jmenujme Sherlocka Holmese, Dicka Tracyho nebo majora Zemana), jenze reknete: nebyla by to nuda? Urcite byla! To prece neni umeni resit pripady, kdyz na to mate nadani - proto bylo najiti Tima Colemana svereno nekomu, kdo k tomu talent zarucene nema, a prece to nakonec dokaze - tim nekym nemuze byt nikdo jiny, nez insp... sefinspektor Jacques Clouseau! Tento detektiv neustale uspesne resici dalsi a dalsi zmizeni a kradeze nesmirne cenneho klenotu Ruzovy Panter, se naposledy objevil v pripadu tajemneho klastera tajemnych jeptisek tajemneho radu, tedy ve Jmenu Ruze (zde Ruzovy Panter "vystupuje" jen okrajove) byl od te doby nekolikrat suspendovan a opetne povysovan - to podle toho, zda jeho primy nadrizeny, komisar Dreyfus, byl v sanatoriu nebo v praci... nakonec si prece jen vybral sanatorium, a insp... (pardon!) sefinspektor Clouseau dostal novy pripad. Tento. (Mala poznamka tykajici se Jmena Ruze: Zrejme si kazdy predstavuje pod pojmem "eroticka hra" neco jineho. Ja napriklad odvazanejsi sexy-humor a nekdo... no, az budu nekdy priste delat neco podobneho, slibuji, ze to bude doopravdy P. Howg.) Jde kun (klap, klap) a had (ss, ss). Na co jdou? Clouseauovo patrani zacina v Colemanove pracovne, kde ziskava spoustu bezcennych informaci (jak jinak), vcetne nejake priblble otazky o jakemsi koni a hadovi... o simpanech a plombach ani zminka! Setkani s vedle cekajici sekretarkou uz muze byt prijemnejsi, a hele - budova je vubec plna nejpozoruhodnejsich postav - dokonce i vzpominany had se tu najde, ale po koni ani Colemanovi neni pamatky - a pritom se Clouseau nemuze zbavit dojmu, ze je nekde hodne blizko... Kde hledat? Ale prave od toho jste tu Vy, abyste vedli jeho kroky spravnou cestou az ke stastnemu konci. Jde kun (klap, klap) a had (ss, ss). Na co jdou?¨ Ovsem ani Tim Coleman zatim nezahali - ac se nachazi v pomerne malem prostoru, neni zas tak uplne bezmocny a musi nevelkou (ale o to dulezitejsi merou) prispet ke svemu osvobozeni... a opet jenom Vy muzete ridit jeho pocinani spravnym smerem. At se Vam to tedy podari. Ovladani -------- Ovladani hry je pomerne jednoduche, vystacite s peti klavesami (QAOPM) nebo s kempston joystickem. Na obrazovce je sipka, kterou muzete jezdit, jak se Vam zlibi, ale smysl to ma jen ve spodni tretine, kde je prikazovy radek, prikazove ikony a roletove menu. Do hornich dvou tretin je vypisovan dej, ktery se prave odehrava (nebo informacni hlaseni); je-li najednou vypsano vice jak osm radku, vypis se zastavi, abyste meli moznost si text precist, a po stisku klavesy (nebo strelby na joysticku) vypis bude pokracovat. Vratme se ale ke treti tretine: V jeji leve casti je nakresleno celkem osm ikon a nad nimi je napsano slovo Prikaz, za nej se bude vypisovat prikaz, ktery vystihuje smysl ikony. Ikony jsou: slapota (jdi), sipka nahoru (vezmi), sipka dolu (poloz), lupa (prozkoumej), symbol jin a jang (bud nekym jinym), zarovka (pouzij), blesk (konec), otaznik (ostatni) a slabe sipky nahoru a dolu. Jde kun (klap, klap) a had (ss, ss). Na co jdou? Vyberte si, co chcete provadet (to zni sice lakave, ale hlavne devcata bych chtel upozornit, ze je to mysleno pouze v ramci ikon, a tam nic takoveho neni!) a stisknete strelbu. Klicove slovo "ztuhne" a zustane vypsano, i kdyz z ikony sipkou odjedete (principielne se to podoba Jmenu Ruze, ne?) - krom toho se vedle uzkych sipek objevi roletove menu. To muze byt: 1) prazdne (pak se neobjevi nic) a to znamena, ze ke klicovemu slovu neni co dodat 2) kratsi nez pet polozek 3) delsi nez ctyri polozky Jde kun (klap, klap) a had (ss, ss). Na co jdou? Konkretneji: vystrelite-li na Vezmi a nastane situace podle bodu 1), chtel tim program rici, ze v teto mistnosti nejsou zadne veci, ktere by se daly vzit (z cehoz logicky vyplyva, ze odpadaji hlasky typu "to se neda vzit", "tam se neda jit", "to se neda pouzit" atd., protoze se vzdy vypisi pouze ty predmety, se kterymi pozadovanou operaci provest lze). Situace podle bodu 2) a 3) je skoro stejna, predmety urcene k operaci existuji, ovsem zatimco v pripade 2) se vejdou do roletoveho okna vsechny (tj. 1-4 predmety), v pripade 3) ne - a tehdy se aktivuji sipky napravo od ikon a Vy se muzete po okne posunovat nahoru a dolu. Ted najedte na polozky roletoveho menu (existuji-li) a vida, polozka, na kterou ukazuje sipka je inverzni a navic za slovem Prikaz: zacal vznikat smysluplny povel, napr. Vezmi balalajku. Stiskneme-li ted znovu strelbu, prikaz se provede (celkem pohodlne, ne?), jinou moznosti je posunovat se v roletovem menu nahoru a dolu (strelbou na uzke sipky), ovsem za predpokladu, ze je v nem aspon pet polozek) nebo najet na jinou ikonu (stale je jeste aktivni stare klicove slovo) a strelit - klicove slovo se zmeni podle vybrane ikony. Jde kun (klap, klap) a had (ss, ss). Na co jdou? Nez si povime neco blizsiho o klicovych slovech, nebude na skodu rici si par slov k popisu mistnosti. Vstoupite-li do mistnosti, vypise se v hornich dvou tretinach obrazovky jeji charakteristika, obsahujici zpravidla i nekolik predmetu, ktere se vetsinou nedaji vzit, a take smery, kterymi lze mistnost opustit (ne vzdy). Potom nasleduje sdeleni bud Jinak nevidis nic zvlastniho nebo Vidis [seznam predmetu]. Pro ilustraci si vezmeme prvni mistnost, kde je konferencni stolek. Klasicka textovka by ohlasila Vidis konferencni stolek, ale v Heroes bude to druhe sdeleni, protoze o stolku se hovori v popisu mistnosti a je zbytecne jeho pritomnost oznamovat 2x. Nejjistejsi je dat Prozkoumej a v tu chvili Vam bude jasne, co vsechno za veci v obraze je. Podivejme se podrobneji na jednotliva klicova slova: Jdi - asi bude zbytecne vysvetlovat, co to znamena, na to jiste prijde kazdy sam. Roletove okno k prikazu Jdi muze byt prazdne (pokud neni kam jit - pak nezbyva nez cekat, jestli se neco nestane a neobjevi se novy vychod nebo zacit znovu, protoze hra se dostala do slepe ulicky), nebo plne nejruznejsich smeru. Vsimneme si, ze stereotypni sever, jih, vychod, zapad, nahoru a dolu byl nahrazen daleko vystiznejsimi pojmenovanimi Vasi dalsi cesty - do pracovny, do kancelare, zpatky... Jde kun (klap, klap) a had (ss, ss). Na co jdou? Vezmi - vzit se smi vse, co pocitac povoli, maximalne se smi nest sest veci, pri pokusu vzit sedmou vec Vam pocitac oznami neco veseleho... snad. Poloz - polozit samozrejme muzete jen to, co mate u sebe (okamzita inventura nesenych veci); spojeni jako Poloz sekretarku uz nefunguji, ale pekne jsem si s nimi uzil. Jde kun (klap, klap) a had (ss, ss). Na co jdou? Prozkoumej - prozkoumavat lze dve skupiny predmetu - 1) ty, ktere mate u sebe a 2) ty, ktere se nachazeji v mistnosti - to znamena, ze vec nemusite mit u sebe, abyste ji mohli prozkoumat, staci, kdyz se v obrazu, kde jste, nachazi. Pri prozkoumani muze dojit k objeveni noveho predmetu, ktery jde zpravidla vzit (ale nemusi). Objeveny predmet se vzdy poklada do mistnosti a rozsiruje vypis Vidis [seznam predmetu]. Bud nekdo jiny - zajimava myslenka (ne uplne originalni) - muzete stridave hrat za dve osoby: za Jacquese Clouseaua a za Tima Colemana. Oba dva musi vzajemne spolupracovat, aby se doslo ke zdarnemu konci. Pouzij - s pouzivanim je to podobne jako s prozkoumavanim, i zde staci, aby se predmet nachazel v mistnosti, neni bezpodminecne nutne mit ho u sebe. ... a take tentokrat jsem eliminoval spojeni jako Pouzij sekretarku a podobne... Jde kun (klap, klap) a had (ss, ss). Na co jdou? Konec - ukonceni rozehrane hry, pro jistotu se v roletovem menu objevi moznosti Ano, Ne a vy musite jeste vystrelit na tu pozadovanou. Ostatni - tady jsou schovany vsechny ostatni prikazy, ktere se vypisi v roletovem menu, jsou to: Inventura dve dulezita sdeleni - totoznost a nesene predmety. Rozhledni se - zopakuje popis mistnosti. Pomoc - ne ze by Vam pomohlo, akorat to nastve. Cekej - cekani je dulezitou veci; ac se nektere mistnosti tvari, ze se v nich nebude nic dit, nemusi to byt pravda, staci nekolikrat "pockat" a.... vubec. Jde kun (klap, klap) a had (ss, ss). Na co jdou? AY hudba - zapina/vypina "128k" hudbu pro hudebni obvod AY (if Melodik). Pozn.: AY hudba... off neznamena, ze je hudba vypnuta, ale ze po odeslani tohoto prikazu se vypne, to jen tak, aby nebyly zbytecne dohady. Load pozice - existuji tri moznosti, kam muze byt pozice ulozena - disk, paska, pamet. Do pameti to jde vzdy: l/O zarizeni se vybira podle toho, odkud byl program nahran. Vyhoda ulozeni a zpetneho nacteni pozice je zrejma - nemusite hru zacinat vecne od zacatku, ale muzete pokracovat tam, kde jste si pozici naposledy zaznamenali. Pozice ukladane na pasku nemaji hlavicku, pozice ukladane na disk ano. Katalogu diskety nelze z programu dosahnout, nazev pozice si proste musite zapamatovat. Nahravani se provadi primo ve strojovem kodu (zadne skoky do BASICu), jedine, z ceho program nebude nadseny, jsou otevrena dvirka disketove mechaniky, nenaformatovana ci poskozena disketa (ostatne, muzete si to osobne vyzkouset). Nechci nikomu krivdit, ale ukladani pozic je tu proto, aby ulehcilo hrani a ne proto, aby se ukazalo, co vsechno program vydrzi. Save pozice - stajne jako Load pozice. Pozice se stejnym nazvem jsou automaticky prepisovany novymi (na diskete). Jde kun (klap, klap) a had (ss, ss). Na co jdou? Klavesnice - ovladani sipky klavesami. Kempston D-40 - ovladani joystickem pripojenym pres disketovou jednotku. Kempston IF - ovladani joystickem pripojenym do pocitace - ve vlastnim zajmu si nevolte ovladani, ktere nemate; uz byste se sipkou ani nehli... Jde kun (klap, klap) a had (ss, ss). Na co jdou? Prvni, posledni a jedina pomoc ------------------------------ Protoze ne kazdy musi mit s hranim textovych her zkusenosti, chtel bych Vam dat nekolik dobre minenych rad: - zakladem je prozkoumavat vsechno, co prijde pod ruku, ale pozor, prozkoumani je jev nevratny, tj. pokud napr. prozkoumanim kose objevite odpadky, tyto pak do kose jiz nikdy nevratite... vite, kam tim mirim? Co kdyz odpadky (na rozdil od kose) nejdou vzit a Vy byste je potrebovali v jine mistnosti...? Zamyslete se nad tim, neni problem na to prijit. (Prozkoumani muze zridka privodit i smrt.) Jde kun (klap, klap) a had (ss, ss). Na co jdou? - dalsi dulezitou cinnosti je pouzivani veci. Vzhledem k oknovemu principu ovladani HEROES se toto znacne zjednodusuje, na rozdil od klasickych textovek, kde chodite z mistnosti do mistnosti a zkousite pouzit kdeco metodou pokus-omyl. Pouzijete-li v HEROES vec a nic se nestane, pak vezte, ze jste na spatne adrese... - pokladani predmetu muze mit sve zaludnosti. Ne vzdy je upusteny predmet polozen na zem - v 98% ano, ale ta dve zbyvajici procenta mohou byt daleko dulezitejsi, vzpomente si, co se vyvadelo se zapalenou vetvi v Indiana Jonesovi I. Jde kun (klap, klap) a had (ss, ss). Na co jdou? - nepodcenujte cekani, fakt ne. - ve hre je 31 logickych (34 fyzickych) mistnosti. Ne vsechny musite navstivit (nektere byste v zajmu zachovani zivota ani navstevovat nemeli), ale vetsinu ano (ono to stejne nejde se jim vyhnout). Jenom, at se, proboha, zase neobjevi nekdo, kdo dojde do haly a napise mi - prosel jsem vsechny mistnosti a nic se nestalo... od toho jste tu Vy, aby se neco stalo! - zde jsou nektere postavy, ktere v prubehu hry vystupuji; trochu Vam to usnadni premysleni nad tim, zda jste vubec nekam pokrocili: Clouseau & Coleman (vida, neco uz mate za sebou), lemming, Bat man, krotici duchu, krtek Monty, Haberman, a asi jeste patnact dalsich, jim podobnych i osklivejsich. - v HEROES zadny kun nevystupuje, tak ho zbytecne nehledejte. Jde kun (klap, klap) a had (ss, ss). Na co jdou? A na samotny zaver ------------------ Ti bystrejsi z Vas si urcite vsimli, ze obcas (spis zridka) se textem lehce mihne takova doopravdy priblbla otazka... Jde kun (klap, klap) a had (ss, ss). Na co jdou? ...to byla zase ona. Protoze ale nejsem uplne jisty, jestli vite, na co muze jit kun s hadem, nabizim Vam par moznosti, ktere jsou nejcastejsimi (spatnymi) odpovedmi testovanych jedincu a kolektivu. Odpovedi jsou razeny naprosto nahodne a je mezi nimi i jedna spravna. Asi se ted divite, proc tohle vsechno, ale to poznate, az se dostanete do urcite faze hry a pak Vas moc zacne zajimat, na co takovy kun (klap, klap) a had (ss, ss) jdou. Ze jste se v odpovedi zmylili, nepoznate hned, ale az za chvili, az se pekne rozmaznete... na vlak, na pivo, na paru, na nadrazi, na to, na autobus, na nakup, na disko, na shledanou, na nervy, na zavody, na koupaliste, na navstevu, na vylet, na Slovensko, na pisek, na zahradu, na nic Kdo hleda moznost na svacinu, je na falesne stope... Poznamka: Soutezni hra HEROES'92 (viz HEROESdemo) jit skoncila, reseni proto neposilejte.